Hjernen fryser og synet flimrer noen sekunder før jeg igjen får fokus på veien! Magen knyter seg og adrenalinet spruter – jeg får elektrisk brain freeze.
Det var følelsen jeg fikk da jeg “tok av” med en Tesla. Det hele er sprøtt, og i stedet for at det kribler i magen så kribler det i hjernen. Seriøst, jeg elsker karuseller som Speed Monster på Tusenfryd, men jeg har aldri fått denne følelsen. G-kreftene er formidable, og etter noen launcher fra 0-100 ble jeg faktisk litt små-uggen, hehe.
Kongen av lyd
De fleste som holder til i Larvik kjenner til Tom Bach, en mann jeg først og fremst vil definere som kongen av lyd. Han har i mange år hatt en Hi-Fi butikk i sentrum av Larvik, og det han ikke kan om watt, forsterkere, effektforsterkere og andre tekniske lyddetaljer er ikke verdt å vite noe om.
Måtte ha min egen
Denne teksten handler riktignok om min definisjon av Tom som “prinsen av motor”. Han er nemlig i den ekstreme skalaen når det gjelder motoriserte saker – og er blitt en ordentlig el-bil entusiast.
– I begynnelsen syntes jeg ikke Tesla var noe spesielt. Det var på samme måte som med iPhone, først hadde jeg ingen tro på den, men da jeg begynte å bruke den var jeg solgt. Da jeg fikk kjenne på kreftene til Teslaen visste jeg at jeg måtte ha min egen, sier Tom.
Kjører rolig
Selv om han liker fart, spenning og adrenalin så har Teslaen ført til at han kjører roligere enn aldri før. – Jeg gir kanskje litt på i lyskryss eller under småkjøring, men utover det kjører jeg ikke særlig fort. Det som er gøy er akselerasjonen fra 0 og oppover, for når bilen kommer opp i fart dabber det gjerne litt av, sier han.
Mange hestekrefter
Det er likevel få biler som klarer å henge med på den voldsomme kraften du finner i denne elbilen når det gjelder launch. Det sies at det er 770 hestekrefter i elbilen, men de lærde strides om hvorvidt det er mulig å hente ut så mange hester.
– Det spiller uansett liten rolle når vi snakker om farten fra 0-100. De eneste som henger med er biler på nivå med Bugatti Veyron, og den koster kanskje 16 millioner kroner – og hvem har råd til noe sånt?
Rask i starten
En Porsche 911 turbo har ifølge Tom ikke sjans til å matche 0-100 med en Tesla, men når bilene kommer opp i fart blir Teslaen fort gruset. Det er en rekke YouTube-videoer som illustrerer dette.
Suset fra vinden
Det som ellers er spesielt med en elbil er som kjent at den er lydløs. Når du launcher hører du bare suset fra vinden og lyden av dekkene, du hører ikke noen motorlyd. Jeg kan absolutt skrive under på at opplevelsen er lydløs, og det er uten tvil spesielt! Samtidig er det en kjensgjerning at mange motorinteresserte liker nettopp lyden av hestekreftene som tar løs (les saken jeg skrev tidligere om Porsche Panamera). Selv har jeg ingen sterke følelser rundt dette, jeg synes begge deler er morsomt på hver sine måter.
Familiebil
En Tesla er ganske romslig, og svært mange bruker den som familiebil. Den kan til og med bli 7-seter.
– Sønnen min og jeg kjører fra tid til annen på langtur med bilen. I påsken tok vi en tur til Danmark, og da er det greit å ha litt størrelse. Det er også fint at det er så enkelt å lade når man kjører langt. Det er ladestasjoner der du trenger det. Samtidig skal jeg innrømme at hadde det kommet en Tesla i Porsche 911-størrelse så hadde jeg foretrukket det, sier han med et smil.
Elon Musk
Sørafrikaneren Elon Musk har med Tesla pløyd opp nye veier i bilbransjen, og de er ikoner både hver for seg og sammen. Å skrive om denne historien krever minst ett nytt innlegg. Det står stort sett saker om begge i aviser, sosiale medier, blogger med mer – hver eneste dag. Det er bare å følge med, for her skjer det spennende utvikling i rask fart.