Reise, Teknologi og digitalisering

Mitt digitale Disney

Et overveldende sted som samler opp drømmer, fantasier, lykke og glede – ikke minst frustrasjon, stress og til tider panikk. Jeg snakker om Disney World i Orlando. Mitt digitale Disney.

Leander og Yvonne med Tree of Life i bakgrunnen.
Tree of Life i bakgrunnen. Dette er fra vår 2. dag i Disney World, som vi brukte i Animal Kingdom.

Mange mennesker OVERALT😅

Det skal litt til for ikke å bli overveldet når du kommer til parkområdet. Allerede fra du kommer kjørende og sluses inn til området skjønner du at dette er vanvittig stort! Det er bare å trappe ned tempoet og belage seg på køer og MANGE mennesker. Spesielt om du skal til Magic Kingdom, og det er nettopp hit de fleste drar (i hvert fall på første tur).

Inngangsport ved Disney World.
Det er relativt enkelt å komme gjennom portene. Alle er utstyrte med et digitalt armbånd som de holder foran disse Disney-kulene.

Fantastisk fra A til Å

ALT er lagt til rette når du skal til Disney World – så det er virkelig opp til deg selv hvordan du vil ta denne fantasiverden i bruk. Jeg som jobber med digital kommunikasjon har hørt Disney som best case eksempel på konferanser – så jeg var litt spent på hvordan dette ville oppleves i praksis. Bare en ting å si om saken – fantastisk bra!

Mennesker i kø.
Ja, det er mennesker overalt! Her fra inngangen til Magic Kingdom som er den mest populære parken.

Opplevelsen starter på websiden

Den gode opplevelsen starter fra du sitter med laptopen i sofaen for å finne informasjon om ditt potensielle reisemål. Hele konseptet er vanvittig bra gjennomført, og det er gøy å bruke Disneys nettsider. Da vi opprettet profil kunne vi velge karakterer – så Leander valgte Mikke fra Fantasia, Roger valgte Herr Utrolig og jeg den rosa katten fra Alice in Wonderland (Cheshire cat).

Da vi bestilte én overnatting på et av hotellene ved Disneys resort så inkluderte det to dagers pass i parken (ble riktignok ikke billigere av den grunn).

Cinderella Castle.
Noe av det første man legger merke til i Magic Kingdom er selvfølgelig Cinderella Castle.

Mange fristelser

Ved ankomst til hotellet (Disney’s All-Star Movies Resort) fikk vi hvert vårt digitale armbånd som var superpraktisk. Ikke bare fungerer de som ditt personlige inngangspass, men de kan også linkes mot kredittkort. På den måten kan du via båndet betale for alt du kjøper av mat, drikke, Disney gadgets eller hva annet du måtte bli fristet av. Og de fleste som har vært her kan skrive under på at det er mye å fristes av.

Leander møter Buzz Lightyear.
Første møte med en Disney-figur, selveste Buzz Lightyear fra Toy Story.

Planlegg, planlegg, planlegg!

På appen “My Disney Experience” finner du alt du trenger. Jeg vil si denne er litt kritisk for at ditt besøk skal bli vellykket. Det heteste tipset til alle som har besøkt Disney World er: planlegg, planlegg, planlegg! Fordi det er så ekstremt stort og så mye du kan finne på så er risikoen stor for at du ender opp med å fly rundt uten å få utført noe som helst. Hvis familien skal begynne å planlegge midt i parken ligger det dessuten an til en konflikt eller to.

Det er mye du kan gjøre, tiden flyr og du risikerer å bruke tiden på å stå i kø. Appen hjelper deg å legge inn alle planer/ events (som enkelt kan endres) – ikke minst til å finne restauranter, toaletter og hjelpemidler du måtte trenge. For eksempel om poden blir så trøtt i beina at du trenger en liten trille.

Havfruen Ariel
Havfruen Ariel er veldig populær, her utenfor Ariel’s Grotto. Dette er et område hvor køene blir lange.

Fast pass blir flittig brukt

Du finner små hus med butikker som innholder alt fra bakeribakst, godteri og suvenirer av alle slag. Du kan velge og vrake i “meet and greet” med alskens figurer (klemming, foto og autografer), det er musikaler og forestillinger, karuseller og turer av alle mulige slag (på elver, på land, i luft og “under” vann), fantastiske bygg som kan utforskes, parader, ansiktsmaling, jenter som omgjøres til prinsesser – for å nevne noe.

Sørg for å bruke “Fast pass” flittig. Vi hadde hele tiden 3 tilgjengelige Fast pass (for hele familien) som kan brukes på tre ulike aktiviteter, og straks en av disse tre var brukt/ gjennomført ble de frigjort (og du kan bruke den på nytt).

La familia og Mikke Mus.
Selveste Mickey Mouse.

Turistmaskin

Inngangsbåndet er som nevnt genialt, men det kan selvfølgelig bli veldig dyrt hvis du lar deg rive helt med. Bare å kjøpe alle bilder som blir tatt av deg og din familie kan potensielt bli kostbart, ikke minst alle de tusenvis av flotte ting og klær du kan kjøpe med Mikke og andre Disney-karakterer.

De har til og med gjort en greie ut av inngangsbåndet, så du kan kjøpe dette i alle mulige mønstre og du kan kjøpe diverse charms til dem. Disney World er uten tvil en av verdens største pengemaskiner.

Gode minner 💛

Leander og Nasse Nøff.
Vi hadde booket middag på Crystal Palace, et buffet-sted hvor figurer fra Hundremeterskogen svirret rundt i restauranten for “meet and greet”. Her med Nasse Nøff. Middag for 2 voksne og 1 barn kom på rundt 150 dollar.
Pluto, Leander og Langbein.
Stor stas å møte Pluto og Langbein, og mange mange flere.
Leander og Yvonne
Her venter vi på lysshow som finner sted på selve slottet etterfulgt av et forrykende fyrverkeri. Dette er et must å få med seg 🙂

Flere minner 🧡

Utenfor Disney’s All-Star Movies Resort
Slenger med et par bilder fra området ved hotellet hvor vi bodde.
Utenfor Disney’s All-Star Movies Resort
Fra hotellet Disney’s All-Star Movies Resort. Disse byggene hadde 101 Dalmatinere som tema.
Utenfor hotellet Disney’s All-Star Movies Resort.
Bassenområdet ved hotellet Disney’s All-Star Movies Resort.

Det er så mye mer jeg kunne skrevet, men jeg tipper bildene forklarer sitt. Vi fulgte mye av tipsene fra denne nettsiden som passer perfekt for oss som har en på snart fem år. Kontakt meg gjerne om du har spørsmål 🙂

Tall og fakta

  • Mer enn 200 solbriller glemmes igjen i parken hver dag!
  • Disney World er på størrelse med San Fransisco eller 2 x Manhattan.
  • Hvis du skulle overnatte en natt på hvert hotellrom på Disneys område så ville du brukt 68 år på det.
  • Hvert år besøker til sammen 48 millioner mennesker parken, hvor Magic Kingdom er den mest populære med 17,5 millioner besøkende. Til sammenligning trafikkerte 75,7 millioner (i 2016) mennesker Heathrow airport, som er en av verdens største flyplasser.
  • Cinderella castle (ca. 57 meter) er den høyeste konstruksjonen , etterfulgt av Space Mountain (ca. 55 meter).
  • Da Magic Kingdom åpnet i 1971 kostet inngangsbilletten 3,50 dollar. Vi betalte for 220 dollar per person for 2-dagers pass.

Mer informasjon og kilder

50 things you didn’t know about Disney

Disney World facts you didn’t know about the Orlando theme park

Facts and figures

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *