Reiser du med Dreamliner er oddsene for en god feriestart på din side. I hvert fall om du har en liten fly-nerd i deg.
I Norge fikk Boeing 787 (som flyet strengt tatt heter) mye oppmerksomhet som følge av at Norwegian var tidlig ute med å bestille et stort knippe av dem. Ikke bare var det stas med moderne fly, men det var en genial mulighet til å reise direkte til eksotiske destinasjoner. Som for eksempel Oslo-Fort Lauderdale som jeg nå har sjekket ut selv.
Dreamliner til Toronto
Det er dog ikke første gangen jeg har kjørt med Boeing 787 Dreamliner. I forbindelse med to jobbturer til Montreal og Toronto i Canada var det nettopp dette flyet British Airways brukte. Første gang var da jeg hadde mellomlandet på Heathrow og funnet gate til Toronto. Da ble jeg stående og granske flyet fra terminalen.
Jeg syntes vinduene i cockpit var litt annerledes, og jeg måtte google frem bilde av Dreamliner for å sammenligne. I min barnslige iver måtte jeg ringe til samboeren og fortelle at jeg skulle fly med Dreamliner!
Digger fly
Jeg vet ikke hva det er med fly, men de har alltid fasinert meg. Da jeg studerte journalistikk og hadde praksis i feature og reportasje så var jeg med i et lite Cessna-fly. Jeg skrev reportasje om turen sammen med en flystudent og flylæreren – veldig gøy. Vi fløy blant annet i utkanten av Svartisen, og jeg fikk noen fantastiske bilder.
Jeg skrev også et miljøportrett om livet som stuer. Da fløy jeg rundt en halv dag sammen med en dedikert stuer fra SAS, og lærte mange snedige detaljer. For eksempel hvor farlig det er å stå nært en motor som slås på. Eller hvor dyre noen av metalldelene på flyet er. At flyet består av en sammenhengende stor vinge som går tvers gjennom flyet er også betryggende. Så når jeg tenker tilbake er det vel ingen tvil om at jeg er fasinert av disse skapningene.
Når jeg først skriver om fly så må jeg innrømme at det er A380 som virkelig fasinerer meg. Jeg skrev om det flyet i et fagblad for en haug med år siden, og håper jeg får muligheten til å ta denne double deckeren i nærmeste fremtid.
Bedre på flere måter
Så – hvordan var opplevelsen med flyturen til Orlando tenker du kanskje? Hvorfor er oddsene bedre med et slikt fly kontra et annet? Salgsargumentene til Boeing er at dette er et fly med bedre klima i kabinen, det vil si at du reduserer symptomene på jetlag. Symptomer på sistnevnte er gjerne hodepine og muskelsmerter. Hvis du er opptatt av miljøet så er det kjekt å vite at flyet har 20 prosent lavere utslipp enn andre fly.
Mine egne argumenter er simpelthen at det er relativt god plass med billigste billett, setene er romslige og behagelige. Det er store vinduer som gir fantastisk fint lys, og en god opplevelse. Jetlag er jeg vanligvis ikke plaget med, utenom normalt ubehag rundt endring av tidsrytme – men min erfaring er at klima om bord i flyet er veldig bra. Det beste av alt er at det er mindre “mas” fra kabinpersonellet. Som regel har flyvertene rutiner hvor de kommer med sine traller for å dele ut mat, selge taxfree-varer eller skrapelodd, eller salg til andre veldedige formål.
Alt ligger til rette for velbehag
Entertainment- og salgsplattformen til Norwegian er genial. Her kan du bestille og betale alt fra stolsetet – og servitøren/ flyverten kommer til deg med nøyaktig det du bestilte. Dermed blir du ikke forstyrret i tide og utide, for alle bestillinger foregår i ro og mak. Akkurat når det passer deg selv. En annen sak er at bestilling i tide og utide kan bli en dyr fornøyelse. I motsetning til British Airways, KLM og lignende selskap så må du betale for å få teppe eller øreplugger. Men da har du sannsynligvis betalt en del flere tusenlapper for billetten også.
Nå har vi vel fremme ved Boynton Beach, og har mye spennende å se frem til. Skal forsøke å dele litt bilder og inntrykk – så stay tuned 🙂
Litt mer informasjon
Fakta og historie fra Norwegian
Nyhet fra Reuters – fly non-stop London – Perth (med Dreamliner)