Det er snart juleferie, og kanskje blir det biltur til høyden- langs grisgrendte strøk med mye snø? Jeg har tatt en prat med Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, som har ett første råd. – Vask dekkene godt!
Rene dekk er et must når du skal legge ut på biltur om vinteren. Om du ferdes langs veier som er saltet så bør du vaske de fire flatene minimum en gang i uken. Ja du leste riktig, minst en gang i uken!
Tilsmussede dekk på saltede veier
– Dekkene tilsmusses ekstra mye når du kjører på saltede veier, og du får ikke utbytte av dekkenes egenskaper hvis de ikke vaskes med jevne mellomrom, sier Engebretsen, og anbefaler å kjøpe spesialmiddel på bensinstasjon eller andre steder som fører bilrekvisita. Du sprayer dekkene og lar det virke en stund før de spyles med varmt vann.
Dette er ramme alvor
Personlig har jeg aldri tenkt på at hjulene bør rengjøres så ofte, men fra tonefallet til Engebretsen skjønner jeg at dette er ramme alvor. Dette er en mann som kan det meste om bil, og han har bokstavelig talt vært ute et par vinternetter. Jeg skjønner at han har sett og opplevd det meste, og det er lite som overrasker han.
– Som ellers når noe er skittent lønner det seg å spyle av med ordentlig varmt vann for å få skitten av. Ved kriseløsning kan du kjøre gjennom snø for å rense dekkene. Han understreker gjennom hele samtalen at bruksanvisninger må leses nøye. Jeg tolker det som at NAF til stadighet kommer i kontakt med folk som burde lest bruksanvisningene bedre.
Sjekk gummien på dekkene
Engebretsen poengterer også at mønsterdybde ikke nødvendigvis forteller om dekkene er gode. – Ved et tilfelle hadde vi en mann som solgte bilen sin, og som skrøt av at dekkene var nesten ubrukte. Men de hadde stått på bilen i 13 år, så det første ny eier gjorde var å anskaffe nye dekk. Hvis gummien blir for hard så fungerer ikke dekkene optimalt, sier bileksperten.
Hvis du skal på hyttetur med mye snø og har en bakhjulsdrevet bil er det fortsatt den gode gamle regelen som gjelder. – Legg noe tungt i bagasjerommet, eller pakk det tyngste bak i bilen. Det er også verdt å tenke over at en forhjulsdrevet bil som lastes tungt bak vil miste noe av driveffekten foran.
Øv på å feste hurtigkjetting
Hurtigkjetting og autosokk er hendige hjelpemidler hvis du havner i trøbbel. Men her har også Engebretsen klare råd. – Autosokk er relativt enkel å bruke, men vær obs på at den ikke hjelper mye om du havner i grøfta. Når det gjelder hurtigkjetting må du vite hvordan den brukes. Mange har forsøkt å feste den, men gitt opp og ringt oss i stedet. Jeg vil anbefale å øve på dette hjemme, da er du bedre rustet til å håndtere kjettingen en gang du virkelig trenger den. Og har du bakhjulsdrift bør du øve på bakdekket, det nytter ikke å øve på fordekket hvis det ikke er der du skal ha den. Igjen, folk må lese bruksanvisningen, sier han.
Vær beredt når du legger ut på biltur
Ellers lønner det seg å følge med på værvarselet før man legger ut på tur. Folk bør vite hvordan de skal oppføre seg ved kolonnekjøring. – Vi har hatt tilfeller hvor en rekke biler ble stående på Dovrefjell i åtte timer, og da er det greit å ha med seg mat, drikke og klær. Det er ikke sikkert du kan ha bilen i gang av fare for kullosforgiftning, og da blir det fort kaldt i bilen, sier bileksperten.