Teknologi og digitalisering

C-suite i endring

De senere år har det poppet opp mange kreative titler i C-suite. Blir bedriften bedre hvis de smykker ledergruppen med fancy titler?

C-suite er som kjent et begrep for høyere stillinger som starter på C, for eksempel CEO – chief executive officer, CFO – chief financial officer, CMO – chief marketing officer og COO – chief operating officer. De senere år har det kommet til veldig mange flere varianter (noen av dem er også godt innarbeidet).

Svingninger i markedet

At titler og innhold i stillinger endrer seg er ikke noe nytt, men gjennom de siste årene har det vært mer dramatiske endringer i markedet. Eksempelvis Chief Evangelist officer eller Chief Growth officer, hvor sistnevnte sannsynligvis er et avspring fra growth hacker. Organisasjoner som Gartner og Harvard Business Review forsker mye på hvordan eksisterende stillinger skal klare å omstille seg de stadig raskere endringer som skjer i alle bransjer. Jeg liker for eksempel podcaster som fokuserer på hvordan IT-direktører (CIO) bør omstille seg.

Evne til omstilling

Jeg er veldig enig i at «stillingene» må endre seg, men samtidig ser jeg at det ikke fungerer slik i praksis. Det handler om evne til å omstille seg endringer, det er som kjent en vanskelig øvelse for mange. Noen hunder liker å lære nye triks selv om de er gammel, andre orker simpelthen ikke – sånn er det bare. Samtidig har mange organisasjoner klart å trene sine ansatte til å drive kontinuerlige endringer.

Animerte figurer som illustrasjon på C-suite (ledergrupper).
Ledergrupper har vært og er i endring.

Ta pulsen på kundene

Et eksempel på en rolle som har vært, og er i stor omstilling, er CMO (Chief Marketing Officer). Denne rollener etter min mening sentral innen forretningsutvikling og digitalisering av selskapet. CMO skal på mange måter ta pulsen på kundene, for kundene er i dag i stadig endring – og det handler om å fange opp disse signalene. Dette gjelder like mye B2B som B2C. Kunder har store forventninger når de skal gå til innkjøp av et produkt eller tjeneste, og hvis de ikke er fornøyd med det du tilbyr eller kundereisen din, så bør du ha evne til å fange dette opp og snu raskt om. En CMO bør ha GOD kontroll over disse prosessene og de bør være sterkt involvert i teknologiske systemer som kan effektivisere prosesser og bringe verdi til selskapet.

CFO – løft blikket

Et annet eksempel er økonomidirektøren (CFO). Hvis økonomidirektøren hovedsakelig sitter med nesen nedi diverse poster i regnskapet, driver med finansrapportering og annen tallknusing – ja da er det på tid å legge dette bort og fokusere på helt andre områder. Finn noen andre til tallknusingen. Et grunnlag for en moderne CFO er for eksempel å sikre at forretningsbeslutninger er basert på solide finansielle kriteria. Utover dette må de være drivende god på ledelse, ha gode kommunikasjonsegenskaper og de bør ha kommersiell teft. En CFO skal ha blikket høyt hevet, og sammen med CEO skal de fokusere på strategi og veien fremover.

Nye roller etableres

Gjennom de siste årene er det mange som har sittet som CMO, CFO, COO og CIO som ikke har klart å heve sin egen kompetanse. De har ikke klart å løfte sine fagområder i tråd med samfunnets endringer. Dette er selvfølgelig en kompleks operasjon, og det kan være mange grunner til at man ikke ønsker å snu om på arbeidsoppgavene. Her kunne jeg skrevet utbrodert mange avsnitt om lederutvikling og organisasjonsutvikling, men det hører hjemme i et eget innlegg.

Så hva skjer når en stilling ikke fungerer og nye behov presser seg frem? I noen selskap starter man en omorganisering for å rydde opp (som noen ganger er helt nødvendig). I andre tilfeller lar man alt være, men ansetter en ny stilling som skal komme inn og rydde opp eller ta tak i spesifikke utfordringer. Det er ofte dette som skjer når CDO-rollen etableres, som jeg har skrevet om før. Det er gjerne i denne fasen stillinger med fancy navn dukker opp.

Farger i tilværelsen

Selv synes jeg det er kult å sprite tilværelsen opp med freshe titler, og det kan være et tegn på at selskapet moderniserer seg. Rekrutteringsbransjen driver sikkert frem en del titler med catchy navn, og i praksis endres jo mange stillinger fordi en intern ressurs forhandler seg frem til en ny og spennende tittel. Det spiller i mitt hode ingen rolle hva slags roller man setter opp så lenge endringen har en funksjon. Jeg har tidligere skrevet artikkelen «Slik lykkes du som Chief Digital Officer»? Det er kanskje mange som tror de trenger en CDO eller en Chief Growth officer, men som i praksis trenger noe helt annet.

Her fikk du noen av mine tanker om temaet, og svaret på spørsmålet jeg stilte innledningsvis er vel at det kommer helt an på. Men normalt sett er det lite taktisk å tro at fancy titler vil løse problemer og utfordringer. Hvis man starter endringsprosessen med å smelle opp noen fancy titler i ledergruppen – ja da kan det hende du skaper flere problemer enn du løser ?

Her er eksempler på “nye” C-suite stillinger. Noen av disse er allerede godt innarbeidet:

Chief Evangelist Officer, Chief Technology Officer, Chief Talent Officer, Chief Growth Officer, Chief Risk Officer, Chief Learning officer, Chief Product Officer, Chief Privacy Officer, Chief People Officer, Chief Analytics Officer, Chief Innovation Officer, Chief Sustainability Officer, Chief Data Officer, Chief Digital Officer, Chief Design Officer, Chief Decision Officer, Chief DNA Officer, Chief Transformation Officer, Chief Information Security Officer, Chief Commercial Officer

Enda mer spesielle titler:
Paranoid in chief
Spesielle titler innen tech.

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *