Teknologi og digitalisering

Hva kjennetegner de beste digitale ledere?

Hva kjennetegner de beste digitale ledere i dagens digitale endringsprosesser? Ifølge Gartner er det ledere som kobler sammen andre og nettverksledere som har absolutt best resultater.

Det er mange komplekse problemstillinger knyttet til digitalisering, som skjer over en lav sko i dag.  Misforståelse av begreper er et eksempel forskere i Gartner snakker om i podcasten «Be a True Digital Leader».

Nettverk
Undersøkelser fra Gartner viser at ledere som kan håndtere selskapets nettverk er blant de beste når det kommer til å drive digitalisering.

Misforstår begreper

En problemstilling mange opplever i dag er hvordan diskusjonene mellom ledere på ulike områder/avdelinger utarter seg. Det legges ofte ulike betydninger i ulike begreper, og de snakker forbi hverandre. Ledere av forretningsområder og IT-ledere er et eksempel. En forretningsleder tenker for eksempel på digital business som e-commerce, e-business og cloud computing. En IT-leder har en helt annen definisjon av samme begrep. Dette resulterer i at det er mer tidkrevende å sette opp en strategi, og prosessen rundt kan bli frustrerende.

Derfor bør ledere av forretningsenhetene og IT-ledere definere begreper og termer før de starter diskusjoner om digitalisering.

Kultur og kompetanse

Et annet problem er at mange ledere fra forretningsenhetene ser på digitalisering som et «teknisk prosjekt», og fokuserer altfor mye på teknologien. Det de bør ha minst like mye fokus på er endringer i organisasjonen som følger av digitaliseringen. Kultur og kompetanse er to viktige stikkord i denne sammenheng. For å få til digitalisering kreves dermed dyktige ledere, og de fleste skjønner at nettopp dette er nøkkelen for å få til suksess.

Digitale ledere er nettverksledere

I en organisasjon hvor det er et høyt nivå av innovasjon og teknologi er det spesielt viktig med ledere som kan jobbe på tvers av grenser. Det er viktig med ledere som vet når de kan gi og ta fra nettverket i organisasjonen. Ikke bare fra andre ledere, men også fra medarbeidere på kryss og tvers. Gartner kaller disse menneskene «enterprise leaders» og kaller egenskapen deres «intergroup network performance». Disse lederne er, i tillegg til å være sterke individuelle ledere, opptatte av å drive frem andres suksess. De er videre fokusert på å finne løsninger som tjener hele organisasjonen, og mindre opptatt av smalere mål eller personlige mål. De oppfordrer andre team til å jobbe på samme måte. Det er svært inspirerende å jobbe for denne type leder. Team som jobber for disse lederne er ifølge Gartner mer innovative, deres kunder er mer fornøyde og de skaper bedre inntjening for selskapet.

Digitale ledere kobler de ansatte sammen

Den andre type leder som fungerer veldig godt med tanke på å drive frem digitalisering er «the connector manager». Dette er en leder som hele tiden ser etter muligheter til å koble sine ansatte til andre i organisasjonen, hvor de kan få best utvikling og de beste tilbakemeldinger. De kobler sammen ansatte med hverandre, fra alle lag i organisasjonen. Denne type leder har mye bedre resultater enn ledere som har en «lærer-profil» eller «cheer-leader»-profil. En connector manager har ikke minst bedre suksess enn de lederne som alltid er «på», og som sørger for kontinuerlig coaching, feedback og veiledning. Det er altså lederne som kobler sammen andre (connector manager) som bør etterstrebes.

Strengt tatt er det ganske åpenbart at en leder som stadig forsøker å veilede og coache teamet sitt med kun sin egen kompetanse vil være ganske begrensende og snevert. Team-ansatte til en connector manager blir koblet mot alle lag i organisasjonen. Disse personene får naturligvis mye større tilfang av ny kompetanse.

På kryss og tvers

Å være orientert rundt nettverk er den egenskapen som kjennetegner begge type ledere som er beskrevet her. Disse lederne er ikke redde for å spørre om råd eller hjelp fra andre, og de samarbeider på tvers i organisasjonen og i et digitalt miljø.

Ledelse handler ikke om hva de personlig får til og gjør i sine team. Det handler om å gi og ta kompetanse på tvers av nettverket, som gagner selskapet som helhet.

Arbeidsmiljøet er endret

Å være nettverksorientert er viktig i et digitalt miljø fordi det jobbes med så mange initiativ på kryss og tvers av organisasjonen. Nettverksledere jobber med andre team, med andre ledere på tvers av selskapet – og de har god evne til å samarbeide. Arbeidsmiljøet har som kjent endret seg i løpet av de siste årene. Fra å være strukturert vertikalt så beveger alt seg i mange ulike retninger i dag. Informasjonen flyter i dag rundt i organisasjonen og opp – ikke bare ned slik det tradisjonelt har gjort. Når arbeidet går i alle retninger og er belaget på nettverk, så trenger vi å se den samme nettverks-orienteringen i lederne også.

Hvordan etablere digitale ledere?

Det er ifølge forskerne i Gartner viktig å skifte mindset. Vi må overbevise våre eksisterende ledere, med både rasjonelle og emosjonelle incentiver, om at de må lede på en annen måte. Hvis de klarer å være en nettverksleder vil ikke bare teamet deres gjøre det bedre. De vil også prestere bedre selv. Men lederne må se at dette er til deres egen interesse.

Bli transparent

En annen anbefaling er at organisasjonen må gjøres mer transparent, for dette påvirker hvor digitale ledere kan gi og ta. Hvordan skal ledere vite hva som er unike skills til andre team, ledere og nøkkelpersoner, som de selv og deres team kan få utbytte av? Hvordan kan de vite hvor de selv og deres team kan være en ressurs for andre, for å styrke hele organisasjonen? Vel, ved en mer transparent organisasjon vil dette være enklere. Gode interne kommunikasjons-flater er i min egen mening svært sentralt her. Sist men ikke minst må mål og belønninger samsvare med ønsket adferd.

Relaterte artikler

Hva er forskjellen på digitisere og digitalisere?

Skap et motstandsdyktig selskap

Nå er det generasjon Alfa som teller!

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *