Teknologi og digitalisering

Skalkeskjul for digitalisering

En CDO (Chief Digital Officer) brukes av noen som skalkeskjul for digitalisering og transformasjon. Rollen sliter med å få budsjetter, og de får strengt tatt ikke utrettet veldig mye. Dette er en superkort oppsummering fra en undersøkelse PWC kom med i fjor.

Yvonne sittende ved et bord
Undersøkelsen fra PWC fikk meg litt engasjert, så da måtte jeg skrive noen ord om hva jeg selv mener om saken – rollen til en CDO.

Styret må ta utfordringen

Jeg har skrevet litt om nye stillinger og fancy titler som popper opp, hvor jeg spesielt har nevnt CDO. Nå er det ikke lenge siden jeg selv trådte inn i samme rolle, men rapporten fra PWC stresser meg ikke. Hvis du har jobbet med digitalisering i store organisasjoner så kjenner du deg igjen i rapportens funn. Det gjør også jeg, og det er en utfordring styret virkelig må ta tak i. Maktkamp er et stikkord her. Jeg tror det fortsatt er mange ledere som sitter med mye makt i dag, som føler at digitalisering er en fremmedfaktor. Noen vil helst ikke slippe “ekspertene” frem. Dette er såpass interessant at det krever et eget blogginnlegg!

Komplettere kompetansen

Som jeg skrev i min tidligere artikkel er det stor forskjell på hvordan selskap er skrudd sammen. Dette har stor betydning for hvorvidt en CDO passer inn. Kanskje finnes det allerede en CMO, CTO,  CIO, CCO eller lignende. Skal de andre rollene dekke digitalisering? I så tilfelle er det liten hensikt å anskaffe en CDO. Samtidig er dette kanskje ikke alltid tilfellet. Det kommer altså helt an på kompetansen og interessen personene i disse stillingene besitter. Alle virksomheter bør naturligvis etterstrebe å ha en godt sammensatt ledergruppe.   

Bredde

For min egen del er jeg ikke bekymret for rollen jeg nå har trådt inn i. Det virker som CEO i selskapet ser viktigheten av smarte digitale løsninger, ikke minst styret og eierne. Etter min mening utgjør det hele forskjellen. Som CDO her er det fullt mulig å bevege seg innen områdene markedsføring, kommunikasjon, salg og forretningsutvikling.

Undersøkelse fra PWC

Det er verdt å nevne at PWC i undersøkelsen samler alle som leder “digitalisering” under betegnelsen CDO. Det vil si at de inkluderer en del stillinger i dette begrepet, for eksempel forretningsutvikler, kommersiell direktør eller innovasjonsdirektør.

«Selskap har større mulighet til å lykkes med digitalisering hvis de ikke oppretter rollen som CDO“. Dette skrev Karoline Nystrøm på LinkedIn like etter at rapporten fra PWC kom. Argumentene hennes er at det er ledere av store avdelinger og med stort resultatansvar som tar beslutningene. Ikke Chief Digital Officer.

Dra i samme retning

Leder av en forretningsenhet er selvsagt opptatt av sin egen lille silo, og hvordan de kan skape mest mulig profitt. Så ja, jeg ser argumentet, men det er nettopp her det må skje en endring. En organisasjon trenger noen som kan bevege seg på tvers av forretningsområdene. Noen som kan være med på å bryte ned siloene. Jeg tror ikke store organisasjoner som ikke klarer å dra i samme retning er levedyktige på lang sikt. Her tror jeg en CDO, eller hva man ønsker å kalle det, har en nøkkelfunksjon.

Gamle strukturer og systemer

Utfordringer en CDO møter (ifølge undersøkelsen) er for eksempel ad hoc initiativer som er spredt utover organisasjonen. Ofte mangler de oversikten. Denne rollen jobber gjerne med en organisasjonskultur som motsetter seg endring. Det er ofte et gap mellom reell kompetanse og behovet for kompetanse. Ikke minst fronter de gamle strukturer og systemer som blir en trussel mot selskapets ambisjoner.

Hvilke evner trenger en CDO?

Undersøkelsen til PWC viser at flere ansetter CDOer med teknisk bakgrunn. Det jeg ramset opp i avsnittet ovenfor løses normalt sett ikke av en tekniker. Her handler det om andre egenskaper. Det handler om å ha med seg det kommersielle tankesettet. Det er et must å ha en solid teknisk forståelse, men mange andre evner er viktige. Eksempelvis å ha evnen til å samle menneskene, forretningsenhetene og ikke minst se de digitale mulighetene. Videre må en CDO sette opp strategien. Ikke minst sikre at resten av organisasjonen forstår budskapet og begynner å løpe i riktig retning.

Den evige diskusjonen om at navnet CDO kommer til å dø ut synes jeg også er litt tullete. Titler kommer og går, og det spiller liten rolle hva du kaller stillingen. Det viktigste er at det legges til rette for at det skjer noe!

På tide å komme seg videre?

Konklusjonen min er følgende. Hvis virksomheten oppretter en CDO stilling fordi styret etterlyser det, så kan det potensielt være et skalkeskjul for digitalisering. I så fall bør CEO byttes ut ganske umiddelbart. Det samme gjelder budsjetter. Sitter du i en stilling som ikke får budsjetter til å utføre forbedringer eller du ikke får noe slags handlerom? Da er det på tide å finne seg noe annet å gjøre. Det er mange spennende muligheter der ute! Sørg for å finne en CEO som er villig til å «walk the talk».

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *