Min bil var nylig gjennom EU-kontroll og fiks av dieseljuks. Fra ventesofaen på Møller speidet jeg utover alle de utstilte nybilene, og bestemte meg for å kjøpe en av dem!
Bilkjøpet mitt kan virke impulsivt, men jeg har hatt en mental bilprosess i lang tid – sikkert to år. Skulle jeg gå etter drømmebilen? Da er det i så fall hjertet som bestemmer, ikke hjernen. Drømmebilen hadde kanskje vært en Porsche 911, med 4WD og kabriolet. Det blir fort dyrt! På en ene skuldra står en liten djevel og hvisker: “Fuck it, bare gjør det! Du lever bare en gang” På den andre skulderen står en fornuftig, kjedelig kar og sier: “Er du spinnvill? Du kan ikke gjøre det!”
El-kabriolet
Det smarteste valget er i disse dager el-bil (eller plug-in hybrid – siden hybrid har aldri vært aktuelt for min del). Jeg liker Tesla, men den er for stor etter mitt bruk. Leaf og i3 synes jeg ser litt corny ut. Jeg kunne mest av alt tenkt meg en liten snerten kabriolet med 4WD og elmotor, men disse er foreløpig ikke å oppdrive (så vidt meg bekjent).
Dette var noen av mine bakgrunns-tanker da jeg begynte å snakke med selgeren på Møller. Etter å ha fått en gjennomgang av e-Up bestemte jeg meg for å anskaffe en slik – den er liten og nett, den er trafikksikker og har grei rekkevidde etter mitt bruk.
Ikke e-UP likevel
Det var riktignok ingen e-Up å oppdrive i VW-systemet, og jeg risikerte å vente til juli ved bestilling. Det er kjedelig når du har bestemt deg for å bytte bil! Senere den uka søkte jeg på FINN for å finne tilsvarende brukt bil, og etter en hyggelig telefonsamtale med Kamran Shaukat på Kolbotn bil tok jeg turen til motsatt side av byen. Der så jeg MANGE morsomme biler, som nok fristet mer enn en e-Up!
Vi testet e-Up-en, og jeg innså raskt at kjøreopplevelsen ikke var mye å skryte av. Til tross for at dette faktisk er en veldig trafikksikker bil, så føltes det ikke slik. For en gangs skyld var den fornuftige karen og lille-djevelen enige om at dette ikke var bilen for meg!
God rekkevidde
Da vi skulle parkere hadde en hvit, ganske fin e-Golf tatt plassen til e-Up-en. “Hva koster den der?” spurte jeg. “Det må jeg sjekke, men den er sikkert bestilt av noen. Det står folk i kø for å få disse bilene”, sa Salko Kadic. Med den kraftige prisøkningen gjennom bomringene er det ikke rart mange vil ha tak i rene elbiler med lang rekkevidde. Konkurranse-instinktet mitt slo inn… “jeg vil faktisk ha DEN bilen i stedet”.
Lite diesel-biler
20 minutter senere hadde vi forhandlet frem pris på e-Golfen og kontrakten var signert. – Vi unngår å ta imot dieselbiler, men det hender vi gjør unntak. Vi tok jo inn en i dag, sa Imran Shaukat med et smil – og hintet til min bil. – For ett år siden solgte vi stort sett bare dieselbiler, men dette har endret seg dramatisk. I dag selger vi stort sett bare el-biler, sa han.
Fornuftig kjøp – bil kjøpt med hjernen
“Vil du prøve bilen da?” Jeg orket ikke 🙂 Akkurat da ville jeg bare komme meg hjem, for jeg ble på en måte mentally drained av å kjøpe bil. E-Golf hadde jeg egentlig slått fra meg fordi jeg har hatt 3 Golf-er oppgjennom årene, og jeg hadde lyst på noe annet. Men fornuften slo inn, og fikk meg til å tenke på: den har dobbel så lang rekkevidde (30 mil) som en e-Up, det er en fullverdig bil med stor plass, den ser mer sporty ut, ser mindre corny enn u-Up – og den koster tross alt ikke SÅ mye mer.
Luksus på Kolsås bil
Jeg er først og fremst veldig fornøyd med mitt nye kjøretøy, men synes også det har vært en glede å handle med guttene på Kolbotn bil. De har vært tålmodige hele veien – både når jeg forhandlet om pris og innbyttepris (det er jo litt av hva som er gøy eller hva?), maste om fine felger på vinterdekkene og så videre. Den praktiske prosessen har vært smidig og elegant, og jeg la også merke til de gode digitale løsningene fra Statens vegvesen. På Facebook-siden til Kolbotn bil står det prisklasse: “luksus”. Ja, det tror jeg stemmer bra, du finner mye luksus der. Så hvis du digger biler så bør ta deg en tur 🙂