Generasjon Z er den digitale generasjonen. De er nemlig de første som har vokst tett opp med teknologi, sosiale medier og digitale enheter. På grunn av deres tette forhold til det digitale, kalles de ofte “den digitale generasjonen” eller “iGeneration”.
Denne gruppen omfavner som regel de som er født fra midten av 1990-tallet og tidlig på 2020-tallet. De er som oftest barn av generasjon X eller yngre baby boomere. De som er født tidlig inn i generasjon Z kan være foreldre til den yngre delen av generasjon Alpha.
Hva er det som kjennetegner denne generasjonen?
De er opptatt av teknologi og det digitale
Fordi generasjon Z er vokst opp med teknologi som en integrert del av livene deres, så er de også sterkt påvirket av vår digitale verden. De bruker teknologi for å koble seg til andre, ikke minst for å uttrykke seg selv.
De er opptatt av aktivisme og sosial rettferdighet
Generasjon Z engasjerer seg i sosiale og politiske saker. De er kjent for å fremme sosial rettferdighet, noe som inkluderer spørsmål som miljøvern, likestilling og mangfold. Videre bruker de ofte sosiale medier for å uttrykke sine meninger og for å støtte saker de er opptatte av.
De har opplevd økonomisk usikkerhet
At generasjon Z har opplevd økonomiske utfordringer har resultert i at de har god bevissthet rundt økonomisk stabilitet. De har sett følgene av den globale finanskrisen i 2008, men også senere økonomiske kriser. Generasjonen er stort sett økonomisk ansvarlige, og er forsiktige med pengebruk.
De ser på utdanning og karriere som suksess
Høyere utdanning ser generasjon Z på som en vei til økonomisk suksess. De er kjent for å stadig skaffe seg nye ferdigheter, gjerne på egen hånd. De bruker eksempelvis online ressurser, og ser på YouTube og andre plattformer som viktige læringsverktøy. Videre foretrekker de ofte korte og visuelt stimulerende læringsmetoder. De er forberedt på endringer og svingninger i arbeidsmarkedet.
Deres kjøpevaner og forbruk skaper endringer
Generasjon Z har drevet frem endringer i produkter og tjenester. Bedrifter har måttet tilpasse seg generasjonens ønsker om for eksempel å shoppe online, betale digitalt og ikke minst forsterke sin tilstedeværelse på mobil.
De presser frem bærekraftige løsninger
Fordi denne gruppen er bevisste på miljøspørsmål og bærekraftig forbruk, så har virksomheter blitt presset til å ta sin del av ansvaret for å produsere bærekraftige produkter. De foretrekker bærekraftige produkter og verdsetter merkevarer som tar samfunnsansvar.
Opptatt av autentisitet
Generasjon Z er som kjent sterkt påvirket av sosiale medier og digitale influensere. Dermed har markedsførere og selskap i økt grad brukt influensere for å nå denne målgruppen. Målgruppen liker ofte ikke overdreven markedsføring og reklame som er “uekte”. Tvert imot tiltrekkes generasjon Z av autentiske merkevarer, med verdier de kjenner seg igjen i og som viser ekte engasjement for samfunnet.
De er uavhengige og entreprenører
Dette er en generasjon som er kjent for å være uavhengige, og de tenderer ofte til å være entreprenører. Statistikk viser at unge mennesker fra denne generasjonen ser på oppstarts-virksomheter og selvstendig næringsdrift som spennende. Så mens andre generasjoner søker trygge jobber, så er generasjon Z mer åpen for å kaste seg ut i det som er nytt og ukjent.
Relevante lenker
Kilder i denne artikkelen
The Guardian – “Gen Z: the most entrepreneurial generation ever?”
Business Insider – “Gen Z’s consumer habits, from an influencer’s perspective”
Forbes – “What Gen Z Wants From Education”
Deloitte – “The Deloitte Global Millennial Survey 2020”
McKinsey & Company – “True Gen: Generation Z and its implications for companies”