Digitalisering er et begrep som mannen i gata har snakket om en stund, og nå snakker de også om digital transformasjon. Så hvorfor ha digital transformasjon som mål?
Ifølge Wikipedia er digital transformasjon: “bruken av digital teknologi av et selskap. Vanlige mål for implementeringen er å forbedre effektivitet, verdi eller innovasjon.” Etter min mening er denne definisjonen av begrepet utdatert, fordi definisjonen har endret seg over tid. I dag handler digital transformasjon om en fundamental endring av et selskap i jakten på å levere verdi til kunden.
Den digitale utviklingsprosessen
Digitalisering startet med prosessen hvor selskap konverterte fra analogt til digitalt – såkalt digitisering (LINK). Papirskjema kodes opp og blir digitale. Etter nitidig arbeid får du en rekke elementer som er digitale, og når alle elementer kobles sammen så er kundene for eksempel på vei mot en selvbetjent reise – digitalisering. Dette er fint både for kundene og selskapet. Etter digitisering og digitalisering kommer digital transformasjon.
Optimalisering eller transformasjon?
Mange snakker om digital transformasjon, men i realiteten er endringene de driver med optimalisering. Det er stor forskjell på disse to. Hvis du forbedrer og effektiviserer dine tjenester og produkter så handler det om inkrementelle forbedringer. Slik effektivisering kan selvsagt gi god effekt, men de vil ikke hjelpe deg i kampen med nye aktører som kommer på markedet – som disrupterer.
Transformasjon handler om å ta et steg tilbake og se på hvordan hele virksomheten din opererer, forretningsmodell, produkter, tjenester, fysiske eiendeler, relasjoner, talenter og andre tilgjengelige ressurser. Er selskapet rigget for å få til nødvendige endringer – på lang sikt? Når ledere ser virksomheten din fra fugleperspektiv, gjerne sammenlignet med nye aktører i markedet og tradisjonelle konkurrenter, så innser man kanskje at transformasjon er å foretrekke fremfor optimalisering.
Hvorfor har digital transformasjon fått fart?
Utviklingsmulighetene har vokst frem som følge av nye teknologiske muligheter. Som følge av teknologisk utvikling har vi også fått en rekke nye aktører på markedet, som har skapt et voldsomt konkurransepress mot de tradisjonelle organisasjoner – på tvers av alle bransjer. Dette er gammelt nytt, men greit å ha som et bakgrunnsteppe.
Mindre innovatører har kommet på banen, innovatører og ikke minst globale aktører har på kort tid vokst seg store, og de har tatt store og små jafs av kaken til de konservative aktørene. Nye aktører tenker ofte helt nytt, og de har ingen bagasje som sinker dem. De bruker teknologi på en smart måte, de har kunden i fokus og gir langt bedre service. Det har vært disrupsjon over hele linja i mange år nå, og det pågår hver eneste dag. Markedsdynamikken har gjennom de siste årene blitt flere forstyrrelser, større usikkerhet, større kompleksitet og ikke minst volatilitet i markedet. Korona har forverret situasjonen ytterligere.
Organisasjonsutvikling
Med så store endringer holder det ikke å optimalisere virksomheten, det kreves mer omfattende endringer – og her kommer digital transformasjon inn. Målet for organisasjoner må endres. En organisasjon kan ikke lenger prioritere aksjonærenes behov fremfor kundene. De kan ikke lenger tilby en passe bra tjeneste eller kundeopplevelse. Virksomheten kan heller ikke bruke måneder eller år på å gi kundene de produktene og opplevelsene de ønsker. Tvert imot må de sette kunden i sentrum av alt de gjør. Hvis en virksomhet skal klare å omstille seg så dramatisk må de gjerne begynne med å endre seg selv, for det er ingen tvil om at de selskap som har orden på sine egne prosesser, rutiner og indre liv – vil ha større sjanse til å lykkes når de skal ut i markedet for å kjempe om kundene. Det er derfor smart å se på hvordan organisasjonen kan rigges på en mer optimal måte, og her kommer også et nytt begrep inn som enhver organisasjon bør kjenne til. Smidig, smidge team, agile, enterprise agility – kjære barn har mange navn. Dette er et område som krever et eget blogginnlegg, så det kommer i neste runde.
Det kan selvsagt være en krevende øvelse, spesielt fordi dette ofte handler om å skape en ny organisasjonskultur. Likevel er det smart å komme i gang med slik organisasjonsutvikling, og det er fullt mulig å starte i det små.
Har du lyst å ta en uforpliktende prat om digital transformasjon eller annet som gjelder utvikling av din organisasjon? Kontakt meg gjerne.