Generelt

Eksempel på wicked problem – Alvorlig sykt barn

Den offentlige digitaliseringsstrategien lister opp 7 ulike livshendelser som skal sette brukeren i sentrum. Det er inspirerende å delta i ett av dem, som er et såkalt wicked problem. 

Alvorlig sykt barn er et spesielt prosjekt på mange måter. Mange offentlige virksomheter og leverandører jobber sammen, en ny metode utforskes for første gang i Norge (Mission) og man forsøker å løse en samfunnsfloke (wicked problem på engelsk).

Jeg har lest den offentlige digitaliseringsstrategien flere ganger fra den ble lagt ut, men mitt fokus har tidligere vært knyttet mot innovasjon. Det står gjennomgående i strategien at offentlig sektor skal legge til rette for innovasjon i privat sektor. Denne problemstillingen fikk meg til å skrive en kronikk sommeren 2020, publisert i Nettavisen. 

Illustrasjone fra EGGS Design. Alvorlig sykt barn er et eksempel på et "wicked problem".
Illustrasjonen til Alvorlig sykt barn, brukt etter tillatelse fra Helsedirektoratet. Design: EGGS Design.

Wicked problem

Nå har jeg satt meg grundig inn i livshendelsene; og da spesifikt Alvorlig sykt barn. De andre livshendelsene i strategien er: “Få barn”, “Miste og finne jobb”, “Ny i Norge”, “Dødsfall og arv”, “Starte og drive en frivillig organisasjon” og “Starte og drive en bedrift”. Hver enkelt av områdene er krevende samfunnsfloker, som er nødvendig å løse hvis brukeren skal ivaretas på en god måte.

StimuLab-prosjekt

Første fase av Livshendelse Alvorlig sykt barn ble finansiert av StimuLab. Dette har primært vært et innsiktsprosjekt som har staket ut videre vei for prosjektet. En tilnærming (ikke metode) som heter Mission skal testes i både Alvorlig sykt barn og Starte og drive en frivillig organisasjon. Jeg skal ikke skrive mye om Mission her, men det er verdt å nevne at den brukes på de største utfordringer verden står ovenfor. For eksempel hvordan vi kan tilpasse oss klimaendringene, beskytte havene våre, bo i grønnere byer og sikre god helse og mat. FNs 17 bærekraftsmål er som kjent forbundet med “wicked problems”. 

Vanskelig å finne frem

Det er vanskelig å forestille seg hvor krevende det er å få et sykt eller alvorlig sykt barn. Foreldrene bruker ekstremt mye tid på å finne frem til statlige og kommunale virksomheter som kan hjelpe dem. Systemet er faktisk så komplisert, at kommunene har egne koordinatorer som hjelper familiene å finne frem. Enkelt sagt er det denne utfordringen prosjektet skal forsøke å løse, og prosjektet er godt i gang med arbeidet. StimuLab-rapporten ble ferdig i desember 2021.

Jeg kom inn i Livshendelse Alvorlig sykt barn rett før påske. Prosjektet ledes av dyktige mennesker i Helsedirektoratet og Direktoratet for e-helse – i tillegg til NAV, Statped, Flekkefjord kommune, KS, Utdanningsdirektoratet og Norsk Helsenett. Leverandører er EGGS Design, Agenda Kaupang og Proba Samfunnsanalyse. Dette er en kompetent og svært hyggelig gjeng!

Kommunikasjon

Hvis du lurer på hva min rolle i dette prosjektet er, så er det kommunikasjon og forankring. Hvis du har lest mine tidligere bloggposter så vet du at jeg mener kommunikasjon er en nøkkelfaktor for at prosjekter skal få suksess, og det er dessverre utrolig mange som undervurderer dette. Etter 20 års erfaring fra kommunikasjon, markedsføring, strategiarbeid, prosjektledelse og ledelse så har jeg opparbeidet meg en del erfaring rundt disse problemstillingene – og det er en glede å få bidra inn i dette arbeidet.

Relevant info

Alvorlig sykt barn – her kan du lese mer om prosjektet, og det vil komme fortløpende informasjon.

Digdir – om livshendelsene

Didgir – arbeidet med livshendelsene

Om Dan Hill som har ekspertise i metoden Mission 

Missions i Horizon Europe

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *