I Norge bruker vi stort sett bare en benevnelse om et område som er relativt bredt – nemlig digitalisering. På engelsk brukes også digitize, og før sommeren snakket jeg med en som plutselig sa “digitisere”. Er vi kommet for langt i utviklingen, eller bør vi bruke begrepet “digitisering” også?
DIGITISERE ELLER DIGITALISERE – jeg snakket med en konferanse-arrangør for digitalisering i offentlig sektor før sommeren, og vi begynte å drøfte utfordringer knyttet til området. Det er alltid givende å snakke med andre som brenner for samme fagområde som en selv. Jeg ble litt paff da han plutselig nevnte ordet “digitisering”. Jeg har lest en del artikler på engelsk om “digitalisering” gjennom årenes løp, og har skrevet mange artikler med ulike vinklinger om samme tema. Digitize nevnes stadig vekk, men i Norge forholder vi oss kun til digitalization (digitalisering). Derfor tenkte jeg å skrive litt om hva som egentlig er forskjellen mellom begrepene.
Digitisere
Wikipedia definerer digitisering (digitizing) som prosessen med å konvertere informasjon til et digitalt (altså datamaskinlesbart) format, der informasjonen er organisert i bits. I praksis betyr dette å endre fra analog til digital form. Dette har vi drevet med i mange år, for eksempel ved at vi har endret fra papirformat til digitale format. Mange omtaler dette som “å sette strøm på papir”, og dette er da hva de henviser til: digitisering, eller digitizing på engelsk.
Digitalisere
Ifølge Gartner går skillet fra digitisering til digitalisering når vi begynner å sette sammen de digitiserte komponentene, og forbedre prosessene. Mens digitisere har en klar definisjon, så har ikke digitalisere en like god definisjon. I skrivende stund redirekter digitalization på Wikipedia til digitization. Å digitalise omfatter enormt mye mer enn å DIGITISERE.
Gartner beskriver digitalisering som følgende: “Digitalisering er bruken av digitale teknologier som endrer en forretningsmodell og gir nye inntekter og muligheter for å produsere verdi. Det er prosessen hvor en virksomhet går over til å bli en digital virksomhet.”
Det ligger mye forskjellig i Gartners siste setning. Det er også problemet med digitalisering, at det omfatter så mangt. Digitalisering handler altså om hvordan en virksomhet transformerer seg til å bli en digital virksomhet. De fleste bransjer har for lengst innsett viktigheten, og har allerede kommet godt i gang. Likevel er det et stort etterslep, og mange selskap vil ikke overleve fordi de sliter med å omstille seg.
Som tidligere nevnt handler digitalisering om å sette sammen digitiserte komponenter, og det dannes gjerne nye forretningsområder som følge av dette. Her kommer også ordet disrupsjon inn, et begrep som begynner å bli godt innarbeidet de fleste steder. For bare 5-6 år siden var dette nytt for mange. Min egen enkle forklaring på disrupsjon er at teknologi og digitalisering utkonkurrerer tradisjonelle verdikjeder eller produkter.
Brukerreisen
Mange har brukt brukerreiser for å få oversikt over alle prosesser, for så å kunne digitisere alle deler av reisen som eventuelt har vært analoge (papirprosesser etc.). Ved hjelp av ulike teknologier har hele prosessen blitt digitalisert og strømlinjeformet. Dette har også tilrettelagt for gode målinger, som igjen har kunnet sikre kontinuerlig forbedring.
Det var det jeg hadde for denne gang. Ha en fortsatt fiiiin sommer❣️
Relevante eksterne lenker
Gartner glossary – digitalization
Relevante interne lenker
Hvorfor tenke digital transformasjon?
Fra digital transformasjon til transformasjon
X-tech- en digital samlebetegnelse