IDC (International Data Corporation) har gjennomført en undersøkelse som viser at mennesker og prosesser er den største barrieren for å digitalisere.
Mange som jobber med endring og digitalisering har lenge følt dette på kroppen, og ser ikke på en slik konklusjon som revolusjonerende. Likevel er undersøkelsen verdt å ta en titt på, for den viser også hoved-driverne innen digital transformasjon (rettere sagt KPIer).
For mye fokus på teknologi
Mange tenker kanskje på eksisterende forretningsmodeller, kultur eller organisasjonsstruktur som de største barrierer for digitalisering. Det er likevel mennesker og prosesser som er den største hindringen. Den mest graverende feilen mange gjør i sine organisasjoner er dermed å la teknologi få første og største fokus. I hvert fall hvis det går på bekostning av mennesker og prosess, ifølge undersøkelsen.
Ta rapportene på alvor
IDC sier også noe om de mest brukte KPIer (key performance indikator) blant selskap som digitaliserer, og på topp av listen finner vi analyser som gir innsikt i markedsendringer og kundebehov. Dette krever evnen til å prosessere store mengder med data – både strukturerte og ustrukturerte. Det indikerer at teknologi har en viktig rolle, men det innebærer også at rapportene som kommer tas på alvor.
Neste betydningsfulle KPI er forbedring av arbeidsstyrkens produktivitet. Her er det også naturlig å anta at avansert analyse spiller en viktig rolle når det kommer til å validere denne KPIen.
Nye digitale verktøy
Gjett hva den tredje mest brukte KPI i denne sammenheng er? Det er veksten av av organisasjonens totale inntekter som er produsert av kunde-engasjementer, med nye, digitale digitale verktøy for kundene. Her er det sikkert mulig å si en hel del mer. Både om hva som måles og utfordringer med disse parameterne. Hvis du vil lese mer foreslår jeg at du leser hele rapporten (jeg har bare lest oppsummerende artikler).
Ta de ansatte på alvor
Artiklene knyttet til denne undersøkelsen gir nemlig lite innblikk i detaljer rundt menneskene og prosessene som største barriere for digital transformasjon. Flere detaljer og eksempler hadde vært en fordel. Det kommer nok mange slike undersøkelser fremover, som fokuserer mer på hva som konkret er utfordringene knyttet til prosesser, mennesker og digital transformasjon. Tenk bare på hvor stort spekter av utfordringer vi har knyttet til hvorfor de ansatte må tas på alvor. Hvis majoriteten av de ansatte setter vrangviljen inn, så kan prosjekter og effektivisering bli en svært utfordrende oppgave.
Alt går raskere
Dette gjelder for så vidt ikke bare digitalisering, men det meste som gjelder større endringer i en organisasjon. Her finnes mye forskning som vil være like relevant i dag som det var for 30 år siden. Samtidig vet vi at folk er vant til at alt stadig vekk går raskere. Ansatte er mer villig til å være med på endringer nå enn tidligere.
Hva skal til for at de ansatte vil være med på å digitalisere selskapet? Det er fortsatt et svært sentralt spørsmål som det er interessant å dykke ned i.
Fra digital transformasjon til transformasjon
https://diginomica.com/2018/04/17/idc-secrets-success-top-kpis-digital-transformation/