Teknologi og digitalisering

Mennesker og prosess – største barrierer for digital transformasjon

IDC (International Data Corporation) har gjennomført en undersøkelse som viser at mennesker og prosesser er den største barrieren for å digitalisere.

Mange som jobber med endring og digitalisering har lenge følt dette på kroppen, og ser ikke på en slik konklusjon som revolusjonerende. Likevel er undersøkelsen verdt å ta en titt på, for den viser også hoved-driverne innen digital transformasjon (rettere sagt KPIer).

Hender som møtes. Illustrasjon for å vise at mennesker og prosess er det største hinderet for digital transformasjon.
Hva er de største barrierer innen digital transformasjon? Mennesker og prosess (ikke overraskende)!

For mye fokus på teknologi

Mange tenker kanskje på eksisterende forretningsmodeller, kultur eller organisasjonsstruktur som de største barrierer for digitalisering. Det er likevel mennesker og prosesser som er den største hindringen. Den mest graverende feilen mange gjør i sine organisasjoner er dermed å la teknologi få første og største fokus. I hvert fall hvis det går på bekostning av mennesker og prosess, ifølge undersøkelsen.

Ta rapportene på alvor

IDC sier også noe om de mest brukte KPIer (key performance indikator) blant selskap som digitaliserer, og på topp av listen finner vi analyser som gir innsikt i markedsendringer og kundebehov. Dette krever evnen til å prosessere store mengder med data – både strukturerte og ustrukturerte. Det indikerer at teknologi har en viktig rolle, men det innebærer også at rapportene som kommer tas på alvor.

Neste betydningsfulle KPI er forbedring av arbeidsstyrkens produktivitet. Her er det  også naturlig å anta at avansert analyse spiller en viktig rolle når det kommer til å validere denne KPIen.

Nye digitale verktøy

Gjett hva den tredje mest brukte KPI i denne sammenheng er? Det er veksten av av organisasjonens totale inntekter som er produsert av kunde-engasjementer, med nye, digitale digitale verktøy for kundene. Her er det sikkert mulig å si en hel del mer. Både om hva som måles og utfordringer med disse parameterne. Hvis du vil lese mer foreslår jeg at du leser hele rapporten (jeg har bare lest oppsummerende artikler).

Ta de ansatte på alvor

Artiklene knyttet til denne undersøkelsen gir nemlig lite innblikk i detaljer rundt menneskene og prosessene som største barriere for digital transformasjon. Flere detaljer og eksempler hadde vært en fordel. Det kommer nok mange slike undersøkelser fremover, som fokuserer mer på hva som konkret er utfordringene knyttet til prosesser, mennesker og digital transformasjon. Tenk bare på hvor stort spekter av utfordringer vi har knyttet til hvorfor de ansatte må tas på alvor. Hvis majoriteten av de ansatte setter vrangviljen inn, så kan prosjekter og effektivisering bli en svært utfordrende oppgave.

Alt går raskere

Dette gjelder for så vidt ikke bare digitalisering, men det meste som gjelder større endringer i en organisasjon. Her finnes mye forskning som vil være like relevant i dag som det var for 30 år siden. Samtidig vet vi at folk er vant til at alt stadig vekk går raskere. Ansatte er mer villig til å være med på endringer nå enn tidligere.

Hva skal til for at de ansatte vil være med på å digitalisere selskapet? Det er fortsatt et svært sentralt spørsmål som det er interessant å dykke ned i.

Fra digital transformasjon til transformasjon

Forskningsartikler fra IDC

http://blogs.infor.com/insights/2018/01/modeling-the-future-enterprise-people-purpose-and-profit.html

https://diginomica.com/2018/04/17/idc-secrets-success-top-kpis-digital-transformation/

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *