Det skjer voldsomme endringer i de fleste selskap for tiden, og dette påvirker også ledelse. Mange selskap tenker faktisk helt nytt når de skal ha neste CEO – det er spennende!
Selv har jeg skrevet to innlegg som langt på vei berører ledelse; «Digital transformasjon starter med styret», samt «Hvorfor vokser titler som CDO frem?». Jeg har lyst å dra temaet litt videre ettersom ledelse er ekstremt spennende, men samtidig risikosport å debattere – fordi meningene spriker i alle retninger!
Ny type toppledere
Vi lever i en tid hvor utviklingen raser fremover, og selskap i alle typer bransjer går gjennom et vell av endringer. Raske omstillinger er krevende både for kunder og ansatte – og kanskje endrer det også behovet for kompetanse blant toppledere? Ja, jeg tror det!
Dra folk i samme retning
En CEO må ha evne til å forstå ny teknologi, ikke minst være ivrig etter å lære nye, komplekse problemstillinger. For det er uten tvil viktig å forstå hvordan teknologi kan skape nye muligheter i dag og fremover. En CEO må kunne ta smarte og raske beslutninger. De må ha evne til å snu prosesser og prosjekter som ikke fungerer som planlagt. De må forstå hvordan ansatte fungerer i endringsprosesser, og lede omstillinger. De trenger evnen til å inspirere og skape driv. Ikke minst må de kunne dra folk i samme retning, og håndtere mange ulike personligheter og meninger! De må forstå markedene selskapet opererer i eller skal inn i (for disse er sannsynligvis også under endring). Kundereisen og ansattreisen er rett og slett sentrale stikkord.
Raskere tempo
Ingenting av det jeg skriver her er revolusjonerende skills for en CEO. Likevel er kanskje sammensetningene litt annerledes, ikke minst tempoet. Det er selvsagt mange andre enn øverste leder som trenger disse egenskapene. Det skal også sies at veldig mange selskaper HAR slike ledere!
Er størrelsen viktig?
Et element som spiller inn i en slik diskusjon er størrelsen på selskapet. Jeg har tenkt på at det er stor forskjell på hvilken CEO Statoil trenger kontra et mindre selskap. Men er det egentlig det?
Drar på mye gammelt
Er det ikke minst like viktig å være rask og smidig for et stort selskap som for et lite? Det er vel de store, tunge, konservative selskapene som har størst behov for å få opp farten? Er det ikke de klassiske tankskipene som må få fortgang i trege prosesser? De store selskapene drasser på mye “gammelt” som helst burde vært fornyet i går. I motsetning til en start-up som på mange måter kan begynne med blanke ark.
Hvem er pådriverne?
At en CEO evner å forstå hvordan mennesker fungerer under endring er helt vesentlig, ikke minst det å bygge kultur. Mange selskap trenger som kjent å justere sin kultur. Selv om ansatte nå klarer å omstille seg raskere sammenlignet med noen år tilbake, så er endringsprosessene vanskelige. Det er ikke teknologien som stopper oss. Hvis ikke den øverste leder evner å være pådriver her, så er det rimelig åpenbart at endringene vil ta tid.
Hva er dine tanker om fremtidens leder?
Relevante saker
Store endringer i beslutningsprosesser
Digital transformasjon starter med styret