Generelt, Reise

Digitalisering for Boden Business Park

Vil du holde et innlegg om digitalisering for Boden Business Park, spør min svenske venninne Maria. Ja, hvorfor ikke!

Boden er med sine 28.000 innbyggere en relativt liten by i Nord-Sverige. Ikke langt unna finner du Luleå kommune som har rundt 76.000 innbyggere. Til sammen blir disse steder et viktig bidrag for hva som skjer i Norrbotten. Jeg er selv fra Harstad med i underkant av 25.000 innbyggere, så jeg kjenner meg hjemme i mindre landskap. Spørsmålet var om de ville skjønne dialekten min? 🙂

Yvonne
Boden Business Park har et konsept de kaller Lunchsnack, og 18. november holdt jeg et innlegg om digitalisering. (Foto: Maria Lindgren)

Endelig ble det tur

Som du skjønner har jeg en venninne som bor og jobber i Boden. Kort fortalt, vi møttes på journalistutdanningen i Bodø for skrekkelig lenge siden. Det var først da vi etter endt utdanning begge flyttet til Oslo at vi ble ekstremt gode venninner. Jeg var lenge deppa da hun etter noen år flyttet hjem til Boden i Sverige. Samtidig unnet jeg henne selvsagt å komme nærmere familien. Det er nå 12 år siden hun flyttet. I september fikk jeg endelig bestilt den billetten til Boden, som vi har snakket om i så mange år!

Yvonne snakker og forklarer
Snakker og forklarer med antibiotika innabords (jeg fikk dessverre bihulebetennelse like før jeg dro). (Foto: Maria Lindgren)

Nord-svensker forstår nordnorsk

Boden Business Park har et smart konsept de kaller “Lunchsnack”. En fredag i måneden har de seminar etterfulgt av lunsj hvor det gjennomsnittlig kommer alt fra 30-50 mennesker. Det passet seg slik at turen min til Maria klaffet på samme uken som Lunchsnack. Dermed fikk jeg forespørsel om å snakke om digitalisering. Kontakten i Boden Business Park heter også Maria (tross alt verdens mest brukte jentenavn :D). Hun hadde lest en av mine bloggposter på LinkedIn og personlige blogg og ønsket at innlegget skulle vinkes mot digitalisering og ledelse. Presentasjonen var forberedt på engelsk fordi jeg ble fortalt at svensker ikke forstår nordnorsk, men det gjør de faktisk 🙂

Flyfoto et sted i Nord-Sverige.
Mobilbilde fra flyet, og jeg har strammet opp fargene litt i photoshop 🙂

Fellesnevnere

Digitalisering er et omfattende tema, spesielt når du snakker til nærmere 50 deltakere som er spredt innenfor alt av bransjer. Det var alt fra enkeltmannsforetak til statsforvaltning. Det var en spennende utfordring, og en engasjert og fin gjeng. Det er ingen som har et fasitsvar på hvordan du kan “digitalisere” din bedrift. Og det er en grunn til at det er konferanser over flere dager med digitalisering som tema. Det er et sug i markedet etter å lære. Etter å ha jobbet med dette noen år så er det etter min mening noen fellesnevnere som går igjen. Her er noen smakebiter.

Forbrukeren/ kunden/ den potensielle kunden…

… har endret seg veldig de siste årene. De forventer generelt MYE mer enn for 10-15 år siden. Uansett om du jobber mot Business to Business eller Business to Consumer så skal du betjene en eller flere personer. Forbrukeren forventer at bedrifter er på digitale flater, at de har orden på sine flater slik at de enkelt finner frem. Alle forventer en god kundeopplevelse. Om du skal selge kinobilletter, flybilletter eller et komplisert IT-produkt, så forventer brukeren at de finner det de er på jakt etter og at du svarer når de trenger hjelp. Hvis du ikke håndterer dette finner de andre som gjør det.

Å automatisere prosesser…

… er smart på alle mulige måter. Ikke bare frigjør det ressurser, men det gjør også brukerne mer selvstendige. Tenk på alle selvbetjeningsløsninger som er bygget opp de siste årene. Du kunne neppe tenkt deg å gå til en skranke for å betale en regning. Langt mindre gå til skranken i NAV om du skal i barselpermisjon. Hvor ofte bruker du ordet “skranke” lenger (overrasker meg ikke om det er et utdøende ord…)? Jeg tror ALLE virksomheter har prosesser eller funksjoner som kan automatiseres.

Hvordan få ledelsen til å være i forkant av den rasende utviklingen?

De fleste vet at en rekke bransjer er truet om de ikke klarer å omstille seg. Spørsmålet er om de har tenkt å gjøre noe med det? Det nytter ikke at noen mellomledere har sett lyset så lenge toppledelsen ikke henger med. Styret må derfor sørge for å ansette moderne ledere. Alternativt må noen må jobbe hardt for å øke den digitale modenheten i ledelsen og organisasjon for øvrig. Dette er en krevende oppgave. Det er mange som sliter med å få til dette.

Den siste problemstillingen er kompetanse

Når ledelsen setter av midler til “digitalisering” gjelder det å ikke sette alle mann til pumpene og gå i gang. I Norden er vi kjent for konsensusledelse. Her skal alle slippe til med sine meninger, og beslutninger skal tas på nøytralt grunnlag. Det er x antall eksempler på at digitale prosjekter mislykkes. Ofte skjer det fordi folk med sterke meninger har tatt beslutninger på områder de ikke har kompetanse på. Resultatet er ofte at bedriften sitter igjen med et mislykket produkt. Det er viktig at mennesker i organisasjonen opparbeider seg riktig kompetanse, og det skjer ikke over natta.

Relevante lenker

Hva er forskjellen på digitisere og digitalisere?

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *