Artikler, Teknologi og digitalisering

Digital transformasjon starter med styret

Digital transformasjon starter med styret. Likevel virker det som denne erkjennelsen sitter langt inne for en del styrer og ledere.

Disse endringene fremstår nærmest som gresk for noen. Samtidig er mitt inntrykk at de fleste nå begynner å innse at digitalisering, digital transformasjon og endringer generelt er noe de må ta høyde for. Men er det godt nok?

To menn i et møterom.
Digital transformasjon starter med styret. Her fra et fiktivt styrerom.

Stor risiko ved status quo

Det er veldig behagelig å holde seg til forretningsmodellen som alltid har fungert, og det kan være kostbart å sette i gang med digitalisering og innovasjon – ikke minst er det risiko knyttet til det hele. Kodak er et utbrukt men fortsatt godt eksempel. For Kodak var det mer behagelig å fortsette med negativer og papirkopier enn å videreutvikle det digitale.

Vi kjenner alle historien til Kodak. Risikoen med å gjøre ingenting kan altså bli betydelig større enn risikoen ved å satse.

Endringsreise

Styret må bestemme grensen for en optimal return of investment med hensyn til den digitale investeringen. Men for å kunne satse på fremtiden, og dermed investere i innovasjon og teknologi, må de sørge for å få inn mennesker med riktig kompetanse.

For at endringsreisen skal komme i gang er virksomheten nemlig avhengig av et smart styre som sørger for å ansette ledere med teknologisk eller digital kompetanse, som har et genuint engasjement for området. Ledere med riktig bakgrunn vil ha fokus på å innhente riktig nøkkelkompetanse nedover i organisasjonen. På den måten forplantes den digitale styrken riktig vei, i motsetning til at kompetansen kommer fra bunnen hvor en forsøker å presse frem en endring oppover i systemet.

Svekkes eller forsvinner

Så hva ligger i begrepet digital transformasjon? Det kommer an på type virksomhet det dreier seg om. Men det handler blant annet om å skape smartere forretningsmodeller, endre fra manuelle til automatiserte prosesser og ikke minst få en bedre kundereise. Standard & Poor’s liste over de 500 største selskapene endrer seg raskere enn noensinne. Det estimeres at innen 2020 så vil tre fjerdedeler av listen bestå av selskap du i dag ikke har hørt om.  Tre fjerdedeler av de store selskapene som står på dagens liste kommer altså til å være borte eller kraftig svekket innen 2020 – fordi de ikke vil klare å tilpasse seg endringene som kommer.

Ved hjelp av teknologi etableres smartere prosesser og forretningsmodeller, og konkurrenter som ikke klarer å tilpasse seg smuldrer bort og forsvinner.

Mediebransjen var tidlig ute

Innen dette landskapet er det mange som gjerne VIL tilpasse seg endringene, men de klarer ikke å finne en ny bærekraftig forretningsmodell. Jeg synes mediebransjen er et godt eksempel her. Konkurrentene kommer fra alle sider, og inntektene pulveriseres. Jeg har selv journalistisk bakgrunn og da jeg studerte journalistikk rundt årtusenskiftet ble det skrevet mange oppgaver om papiravisenes død. Mye av det som lå i prognosene på den tiden har nå skjedd.

Voldsom utvikling

Så hvordan omstiller man en bedrift til å bli (mer) digital? Det kommer naturligvis an på hvilken virksomhet du jobber i. Se hva de har fått til i Skatteetaten – det er fantastisk å kunne erkjenne at selve Skatteetaten har blitt brukervennlig! I KPMG ble det for noen år siden utviklet en portal som åpnet muligheten for at våre kunder kunne sende nødvendig dokumentasjon digitalt i forbindelse med revisjon. På den måten ble det slutt på papirer som ble sendt frem og tilbake. KPMG har også systemer som gjør regnskapsføring til en lek (Xledger for eksempel). På BI har de utviklet en digital eksamensløsning og selvbetjeningsløsninger for studenter – hvor hensikten var å avlaste administrasjonen og gjøre brukeropplevelsen bedre for studentene. På samme måte var Statens Lånekasse tidlig ute med sine selvbetjeningsløsninger.

DNB har gjort det morsomt å sende eller kreve inn penger med Vipps.

Alle bransjer påvirkes

Skal du ha ny bil i dag forventes det å kunne bestille bilen og alle dens finesser digitalt, og Tesla er i særklasse her. I shipping-industrien holder meglere fortsatt oversikt over båtene ved hjelp av excel-ark, selv om bransjen jobber med smarte digitale løsninger (for eksempel Klaveness). Droner er et kapittel for seg selv, svært sentrale for blant annet logistikk. Wearables kommer for fullt fremover. Eksemplene er mange.

Det gjelder å følge med

En konklusjon de fleste bør ha kommet frem til er at alle bransjer er under omstilling. Teknologi er som nevnt en nøkkelfaktor, og er en av hovedgrunnene til den rasende utviklingen vi ser. Det er spennende tider for folk som digger digital utvikling og teknologi, men hva med de som ikke ser hensikten? Forhåpentligvis er det ikke for mange av dem i virksomhetens ledelse eller styre. For prognosene er klare, om fire års tid er tre fjerdedeler av de største selskapene borte fra topp 500 listen til Standard & Poor’s. Det er bare å brette opp ermene og sette seg inn i hva som skjer!

The article can be read in English on LinkedIn

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *