Reise, Teknologi og digitalisering

Digital balsam på Gran Canaria

Det er først og fremst ivrig fuglekvitter jeg legger merke til når jeg lukker øynene. Det virker som småfuglene har reir i en palme rett over hodet mitt, og småkrangler der oppe. Det er likevel digital balsam på Gran Canaria.

Det er deilig å ligge med øynene lukket å høre til jevn summing av plasking og frydefulle hyl. Lukten av kokos (solkrem) og klor ligger jevnt spredt utover resorten. Jeg er likevel ikke tålmodig nok til å ligge på solsenga og lukte og lytte veldig lenge. Hvor er telefonen, jeg må sjekke hva som skjer! SnapChat, Twitter, Facebook, Instagram eller mailboksene – det er garantert noe som har skjedd de siste minuttene.

Stranda Anfi del Mar
Utsikt over stranda – Anfi del Mar.

Det digitale er en del av opplevelsen

Noen mener vi bør legge bort telefonen mens vi er på ferie og nyte opplevelsene, men de har tydeligvis ikke skjønt at det digitale er en del av opplevelsen. Vi opplever noe nytt – tar bilder og deler. Vi sjekker inn på en ny og spennende restaurant, et badeland, et museum – hva det måtte være. Eller vi tar en snap av noe som fanger vår oppmerksomhet. I dag er det digitale en del av opplevelsen. Reiseoperatøren Ving har skjønt det, og det er nydelig å reise med noen som setter dette i høysetet. Det skaper en slags digital balsam.

Leander og Yvonne
Vi vandrer rundt for å utforske Hjerteøya, med noen bildepauser.

God digital kundereise

Jeg var nemlig på Gran Canaria på familiecharter nylig, og dette høres kanskje ut som reklame for Ving – men det er det absolutt ikke. Jeg har jobbet med digitale kundereiser i mange år, kanskje med litt mer kompliserte produkter enn Ving har. Men jeg er rett og slett imponert over hvor bra Vings digitale kundereise er – i alle ledd. Du starter prosessen med å bestille, på websider som er relativt brukervennlige, og i tiden mens du venter på å reise får du jevn informasjon med bilder av stedet du skal til, hvilke aktiviteter du i dette tilfellet finner på Gran Canaria, og nedtelling som viser hvor mange dager det er til avreise.

Stranda Anfi del Mar - utsikt fra Hjerteøya.
Stranda Anfi del Mar fra en annen vinkel. Tenker det er mange som kjenner igjen denne utsikten.

Godt internett er en fordel

Når du kommer til hotellet og logger på wifi er det et enkelt passord i tilfelle du skulle falle ut (selv om IT-folk ikke nødvendigvis ville sagt det var en fordel). Men du faller ikke ut, for kvaliteten på bredbåndet er overraskende god – og du kan ha så mange enheter du ønsker uten av noen må logge seg av (for det har jeg opplevd tidligere).

Instagram-feed
Her er dagens Instagram-feed med #sunwingarguineguin

Gjennomgående digitalt

Mens du oppholder deg på ferien har du hele tiden tilgang til informasjon på din iPad, iPhone eller hva enn din favoritt er. Du kan også fritt benytte deg av PCene som står gratis tilgjengelige i resepsjonsområdet.

Instagram-feed
Her er Vings bilde-feed fra hele verden.

Fri flyt av digital kommunikasjon

For i dag er det digitale en stor del av ferieturen. Du har med telefonen overalt, og selv om du ikke jobber så vil du gjerne ha kontroll over mailer og møter som tikker inn. Så klart skal man sjekke alle sosiale medier du er tilknyttet, både jobb, privat eller verv man har. Du vil ha muligheten til å slenge ut bilder på Instagram eller andre steder, med jevne mellomrom. Ja, sånn er det i 2016 – og Ving ser ut til å ha skjønt det. De har tilrettelagt for at du kan ha fri flyt av digital kommunikasjon.

Rossini - restaurant i Arguineguin
Rossini – en italiensk restaurant som kan anbefales.

Bygger merkevare ved tagging

De fleste liker å se sine egne innlegg, akkurat som de liker å se bilder av seg selv. I så måte er det genialt at alle skjermene i resepsjonen viser gjestenes egne bilder fra Instagram, så lenge de er tagget med #sunwingarguineguin. Så jeg tagget selvsagt noen av mine bilder, og sørget for at familien min fikk sitt digitale fotavtrykk her. Litt senere fant jeg en annen feed Ving har, hvor de henter inn bilder fra hele verden, så jeg tagget mot denne også. Barnslig morro, men taktisk smart av Ving. Kundene får vise frem sine høydepunkter og Ving får masse gratis markedsføring.

Bernie og Lollo samler mange barn til minidisco.
Lollo og Bernie – barna er elleville etter disse figurene. Her på minidisco.

Bredde på digitale flater

Utover dette ser jeg de også har en reiseblogg, de har en overraskende bra Twitter-konto – og som forventet har de mye bra både på Facebook, YouTube og Instagram. Når det er sagt er de i en bransje som har tilgang på bilder og idylliske settinger som de fleste lett drømmer seg bort i. Ta en titt på de bildene de deler, og du vil sannsynligvis begynne å drømme om azurblått hav og melaktige strender 🙂

Relevante artikler

Aruba, Jamaica, ooh I wanna take you…

Aruba gir avslappende atmosfære

Atlantis Bahamas – et marine-mekka

I PARADIS – på Paradise Island, Bahamas

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *