Bil og motor

God plass i Mitsubishi Outlander PHEV

Påsken handler ikke bare om egg, kaniner og kyllinger. Det handler også om bager, skiturstyr og en bil med god plass. Å stabler stæsjet i en Mitsubishi Outlander PHEV er perfekt!

Om du drar til fjells med denne type bil er du nemlig ikke alene, for dette er Norges mest solgte plug-in hybrid. I fjor ble det registrert 3955 slike biler, og i år blir det sannsynligvis solgt rundt 5000. Det betyr at du finner en del av disse bilene på hytter både her og der.

Så hva er grunnen til at Outlander er så populær? Jeg fikk teste bilen noen dager, og gjorde meg noen interessante observasjoner.

Yvonne ved siden av  Mitsubishi Outlander PHEV.
Denne bilen passer i et vinterlandskap, men viktigst av alt – den har 4WD og tar seg godt frem overalt.

Spare-kjøring

Første observasjon var at jeg ble veldig bevisst på mitt eget kjøremønster. Med en el- eller hybridbil blir det veldig synlig hvor energismarte man er, eller ikke er. I min garasje er det ikke rigget for å lade biler, så jeg bestemte meg for å spinke og spare– i tilfelle jeg ikke fikk ladet. Batteriet varte faktisk overraskende lenge – så på fire dager var det fortsatt litt igjen. Det ble omtrent 10 mils kjøring tilsammen.

Ratt med diverse funksjoner.
Her skimter vi bremsespakene som sitter på undersiden av rattet. Når du bremser lades bilen.

Uvant med “bremser” på rattet

Jeg vet ikke hvor mange andre plug-in hybrider som har bremser på rattet, men når du bremser lades batteriet. Disse spakene går fra 0-5, og jeg ble anbefalt å ha spakene på nivå 5 hele tiden (da bremser og sparer den mest). Det er litt uvant i begynnelsen, for straks du slipper gassen så bremser bilen rolig – men da sparer den strøm, så det er en fin ting. Når du gir gass kjennes det litt som det lugger i starten, og jeg mistenkte at jeg tvert om ville BRUKE mer strøm da. Men det er bare en uvant måte å kjøre på. Så jeg bremset så mye jeg kunne med spakene, og ble veldig bevisst på å unngå alt som tappet batteriet. På fire dager brukte jeg bare noen dråper med bensin – utrolig kult – og billig.

Dashboard som viser mengde strøm med mer.
Her ser du forbruket ditt, også under kjøring.

Ikke mye jåleri på denne bilen

En annen observasjon er at bilen på sett og vis er veldig enkel – på en god måte. Den har de viktigste funksjoner, men det er lite dill og dall. Skrevet på en annen måte – selv om det er en estetisk pen bil, så er det ikke mye jåleri med den. Den er også lett å håndtere selv om den er stor. Dette er en helt ny modell som er oppgradert, ikke minst designmessig.

Kan Mitsubishi-Motors ha markedsført seg frem til salgsresultatene? Neppe. Selv om de bruker 50 prosent av markedsmidlene på nettopp denne bilen, så er det nok andre grunner til at folk mener dette er et godt kjøp.

Mange gode argumenter – Mitsubishi Outlander PHEV

Her er argumentene til Vegard Werner, produktansvarlig for Mitsubishi Motors.
– Det er en stor familiebil med 4WD som man kan kjøre med svært liten bruk av drivstoff. I tillegg til at mange får med seg det de trenger i en romslig familiebil, tilbyr den også veldig mye utstyr for pengene. Vil også trekke frem at den kjører nærmest uten lyd, og at det gjør den meget komfortabel.

Mitsubishi Outlander PHEV med Operaen i bakgrunnen.
En bil som er rimelig i drift, som passer inn i de fleste miljø. Her med Operaen i bakgrunnen.

Selv har jeg liten kjennskap til Mitsubishi, og hadde egentlig ingen forventninger til denne bilen. Men jeg ble veldig positivt overrasket. Når jeg skal ha en bil som er rimelig i drift, er romslig og smart vil jeg absolutt vurdere denne.

Kjør forsiktig – og riktig god påske!

Bakre del av Mitsubishi Outlander PHEV
Bilens bakpart.
Bagasjerom
Romslig bagasjerom.
Velgerspake
Velgerspake er riktig ord for denne. Outlander har nemlig ikke girkasse, men alt styres elektronisk til elmotoren bak og til elmotoren foran.

Mer informasjon om denne bilen.

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *