Teknologi og digitalisering

Om det som har vært og det som kommer…

18. desember 2018

2018 ebber ut, og vi står klare til å omfavne et nytt år. Det er på tide å se tilbake på hva du selv og ditt selskap har fått til det siste året – ikke minst studere planene som er lagt for 2019.

Teknologien raser videre, og mange selskap har brukt tiden smart – og er bra rigget. I 2017 var det ekstremt fokus på de ulike typer teknologier som hadde vokst frem, og de fleste hadde mye fokus på hvordan de kunne ta teknologien i bruk. I 2018 kom Gartner og andre store analyseselskaper med rapporter som viste at det ikke var teknologien som skapte utfordringer, men menneskene. Hvis du (som jeg) har jobbet med prosjekter, teknologi, prosesser og mennesker så kommer dette neppe som en stor overraskelse. Kommer tilbake til dette.

Glass og lys med tallene 2019.
En krukke som er åpen av muligheter! Litt klisjé, men jeg likte fargene på bildet ?

I likhet med mange andre kommer jeg altså med noen kalkulerte synsinger på tampen av året. Dessverre har jeg ikke en 10-punkts liste for deg, men heller noen refleksjoner som du kan mikse med dine egne.

Teknologi

Det er fortsatt ekstreme muligheter teknologi-messig. Mange selskap og bransjer (for eksempel helse og offshore) har kommet godt i gang med å koble internett til “ting” (IoT). Flere og flere hus transformeres til smarte hjem, og klærne våre kommer til å være fulle av teknologi fremover. Blockchain er en egen affære, som har fått mye oppmerksomhet. Samtidig innser mange at dette er en vanskelig type teknologi å jobbe med. Slik jeg har forstått det har flere tro på AR (augmented reality) enn VR (virtual reality). Det kan hende din virksomhet mer bruk for sistnevnte enn førstnevnte – kommer helt an på. Midt oppi all denne teknologien er det viktig å tenke på sikkerhet. Jeg slenger derfor med “cybersikkerhet” som et sentralt ord.

Kjedelig med chatbot

Det som har skjedd i 2018 er at vi rett og slett har blitt lei av chatboter. Annenhver webside har Intercom-integrerte chatbot-løsninger, mens andre har mer avanserte funksjoner. Vi ser at chatboter bare dekker en liten del av kundereisen, og det er ganske mye jobb med dem også. Men jeg tror de som har kommet langt i dette arbeidet uten tvil vil være hestehoder foran de som ikke har gjort noe.

Stemmestyring

AI og alt som ligger innen dette begrepet er selvsagt super-spennende, og vi har vel knapt sett starten av alt som kommer. Vi genererer dessuten store mengder med data, men mange famler fortsatt med å få orden på tallene. Når du kobler sammen de ulike teknologiene får vi enorme muligheter, tenk bare på hvor effektivt det blir når du kobler dataanalysen med AI (og unngår å drifte et kobbel av analytikere). Eller når vi kan koble stemmestyrte devicer til APIer som gjør at vi kan bestille den nye telefonen eller hva det måtte være via Alexa i stua.

Yvonne sitter ved et bord.
Det er helt greit å smile, for det er snart nytt år og nye muligheter! Foto: CF-Wesenberg/ Kolonihaven

Tøft å feile?

Fra USA hører vi stadig vekk om hvor bra det er å feile, og det utgis priser til de som har feilet mest (Tata group i India for eksempel). Det hele har tatt litt av, for de færreste selskap har egentlig råd til å feile. Nå virker det heldigvis som det hele tones ned (i USA), og man fokuserer på “læring og utvikling” fremfor begrepet “feile”. Noen selskap har klart å skape en fryktkultur som gjør at ingen tør å foreslå noe nytt, mens det i andre selskaper forventes at du skal feile noen prosjekter raskt, slik at du raskest mulig skyter gullfuglen (flest av disse i Silicon Valley). Hvis du ønsker å fokusere på innovasjon, hva med å sikte mot et sted mellom disse?

Mer innovasjon?

Når vi først er inne på innovasjon, hvordan får du dine ansatte til å tenke mer innovativt? De som jobber for å fremme innovasjon i selskap står ofte alene. Det verste av alt er at de ofte blir motarbeidet av ansatte som Gartner definerer som “innovasjons-slaktere”. I løpet av et år er et stort antatt ideer slaktet fra innsiden, men det skjer ikke bevisst. Ingen går rundt i korridorene og dreper ideer bevisst, samtidig er det nettopp det som skjer. Mange vet ikke at de dreper ideer, de ønsker bare å beskytte, de ønsker å sikre forutsigbarhet og ikke minst sikkerhet. Alle disse tilsynelatende gode egenskapene står i veien for nytenking. Ansatte som dreper ideer kan komme fra alle lag i organisasjonen. Dette er interessant, og det er et enkelt eksempel på at hvis du skal fremme innovasjon i ditt selskap, så må du jobbe taktisk med det.

Kultur

For å spinne litt videre til kultur, så vet vi alle at dette er en barriere for mange selskap. Hvis du skal endre forretningsmodeller, digitalisere og drive omfattende endring så trenger vi å ha med oss de ansatte – for vi er (inntil videre) helt avhengige av måten de jobber på. Kultur kan ikke nødvendigvis støtte strategien din ifølge Gartner. Hvis du har en risikoavers kultur, så vil en strategi som krever mye risiko ikke få støtte av kulturen. Hvis du har en kultur som kun verdsetter ansatte med dyp ekspertise så vil ikke dette hjelpe deg hvis strategien krever ansatte med bredere kompetanse som kontinuerlig lærer seg for eksempel ny teknologi. Hvis du er så heldig at du har en kultur som går i takt med strategien, så kan du akselerere strategien. De fleste er ikke så heldige…

Omstillinger

Gjennom 2018 har mange fått erfare at kultur virkelig spiser strategi til frokost. Vi vet at det er slik, men det virker som spesielt noen ledere tror de sitter på fasiten på hvordan de skal temme og forvandle kulturen alene. Jeg tror mange i 2019 er nødt til å gå tilbake til start og begynne på nytt. Jeg har ingen tro på at du kan tvinge folk til å opptre på den måten du vil. Det er mange fasetter her, men jeg tror at jo mer du strever for å få tredd dine tanker ned gjennom organisasjonen, jo mer motstridig risikerer du at ansatte blir. Vi mennesker er rustet til å klare utrolige omstillinger, men vi liker ikke å endre oss hvis vi ikke skjønner hvorfor vi skal gjøre det, eller hvis vi ikke er enig i endringen. Her kommer kommunikasjon inn for fullt, for det nytter heller ikke å pakke budskapet inn i corporate-mumbo-jumbo. Begynn å snakke om virkelige destinasjoner og et virkelig budskap som de ansatte kan kjenne seg igjen i og ikke minst forstå – da er sjansen større for at endringen skjer raskere.

Kommunikasjon

Kommunikasjon er SÅ undervurdert! Jeg har i dette innlegget nevnt innovasjon, endringer og teknologi, og kommunikasjon er sentralt på alle steder. Kommunikasjon bør også styrkes i prosjekter slik at man unngår mye frustrasjon og misforståelser.

Så sørg for at du har med deg organisasjonen din i 2019. Hvis du ønsker å være en god leder, prøv å løfte de andre frem og ha mindre fokus på deg selv. Tenk på hvilken kultur du ønsker å skape og gjør en innsats for å få det til. Ha en god strategi som du enkelt kan justere ved behov, og når du setter i gang med prosjekter så må målet være en form for gevinst. Krydre denne blandingen med solid kommunikasjon og det hele kan bli riktig bra. Hvis du ser du trenger hjelp så er det selvsagt lov å ta kontakt 😉

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Mansour 19. desember 2018 at 10:14

    Svært gode refleksjoner her Yvonne. Ja og du har helt rett; kultur kan ikke tvinges på folk… M:)

  • Legg inn en kommentar

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.