Teknologi og digitalisering

Skalkeskjul for digitalisering

9. mars 2018

En CDO (Chief Digital Officer) brukes av noen som skalkeskjul for digitalisering og transformasjon. Rollen sliter med å få budsjetter, og de får strengt tatt ikke utrettet veldig mye. Dette er en superkort oppsummering fra en undersøkelse PWC kom med i fjor.

Yvonne sittende ved et bord

Undersøkelsen fra PWC fikk meg litt engasjert, så da måtte jeg skrive noen ord om hva jeg selv mener om saken – rollen til en CDO.

Styret må ta utfordringen

Jeg har skrevet litt om nye stillinger og fancy titler som popper opp, hvor jeg spesielt har nevnt CDO. Nå er det ikke lenge siden jeg selv trådte inn i samme rolle, men rapporten fra PWC stresser meg ikke. Hvis du har jobbet med digitalisering i store organisasjoner så kjenner du deg igjen i rapportens funn. Det gjør også jeg, og det er en utfordring styret virkelig må ta tak i. Maktkamp er et stikkord her. Jeg tror det fortsatt er mange ledere som sitter med mye makt i dag, som føler at digitalisering er en fremmedfaktor, og de vil helst ikke slippe «ekspertene» frem. Dette er såpass interessant at det krever et eget blogginnlegg!

Komplettere kompetansen

Som jeg skrev i min tidligere artikkel er det stor forskjell på hvordan selskap er skrudd sammen, og hvorvidt en CDO passer inn. Kanskje finnes det allerede en CMO, CTO,  CIO, CCO eller lignende. Da vil det sannsynligvis være lite hensiktsmessig å få inn en CDO, for de andre rollene skal i utgangspunktet kunne dekke digitalisering. Samtidig er dette kanskje ikke alltid tilfellet, fordi det kommer helt an på kompetansen og interessen personene i disse stillingene besitter. Det handler om å komplettere kompetansen.   

Bredde

For min egen del er jeg overhodet ikke bekymret for rollen jeg nå har trådt inn i, selv om jeg riktignok er i et mindre selskap. CEO i selskapet ser viktigheten av smarte digitale løsninger, ikke minst styret og eierne. Etter min mening utgjør det hele forskjellen. Som CDO her er det fullt mulig å bevege seg innen områdene markedsføring, kommunikasjon, salg og forretningsutvikling.

Undersøkelse fra PWC

Det er verdt å nevne at PWC i undersøkelsen samler alle som leder «digitalisering» under betegnelsen CDO. Det vil si at de inkluderer en del stillinger i dette begrepet, for eksempel forretningsutvikler, kommersiell direktør eller innovasjonsdirektør.

«Selskap har større mulighet til å lykkes med digitalisering hvis de ikke oppretter rollen som CDO» skrev Karoline Nystrøm på LinkedIn like etter at rapporten fra PWC kom. Argumentene hennes (i lys av rapporten) er blant annet at det er ledere av store avdelinger og med stort resultatansvar som tar beslutningene, ikke Chief Digital Officer.

Dra i samme retning

En som leder en forretningsenhet er selvsagt opptatt av sin egen lille silo, og hvordan de kan få mest mulig profitt innenfor denne siloen. Så ja, jeg ser argumentet, men det er nettopp her det må skje en endring. En organisasjon trenger noen som kan bevege seg på tvers av forretningsområdene, som kan være med på å bryte ned siloene. Jeg tror ikke store organisasjoner som ikke klarer å dra i samme retning er levedyktige på lang sikt. Her tror jeg en CDO, eller hva man ønsker å kalle det, har en nøkkelfunksjon.

Gamle strukturer og systemer

Utfordringer en CDO møter (ifølge undersøkelsen) er for eksempel ad hoc initiativer som er spredt utover organisasjonen, og de mangler ofte oversikten. De jobber ofte med en organisasjonskultur som motsetter seg endring, det er ofte et gap mellom reell kompetanse og behovet for kompetanse. Ikke minst fronter de gamle strukturer og systemer som blir en trussel mot selskapets ambisjoner.

Hvilke evner trenger en CDO?

Undersøkelsen til PWC viser at flere ansetter CDOer med teknisk bakgrunn. Det jeg ramset opp i avsnittet ovenfor løses normalt sett ikke av en tekniker, for her handler det om andre egenskaper. Selvsagt kan det fungere å ha tekniske personer i en slik stilling så lenge de har det kommersielle tankesettet med seg. Det er et must å ha en solid teknisk forståelse, men vel så viktig er det å ha evnen til å samle menneskene, forretningsenhetene og se de digitale mulighetene. En CDO må videre ikke bare sette opp strategien (i den grad man skal ha en strategi), men må sikre at resten av organisasjonen forstår budskapet og begynner å løpe i riktig retning.

Den evige diskusjonen om at navnet CDO kommer til å dø ut synes jeg også er litt tullete. Titler kommer og går, spiller liten rolle hva du kaller stillingen, så lenge det legges til rette for at det kan skje noe!

På tide å komme seg videre?

Kort oppsummert er min mening at hvis organisasjonen oppretter en CDO stilling som skalkeskjul for digitalisering, fordi styret etterlyser det, så bør sannsynligvis CEO byttes ut ganske umiddelbart. Det samme gjelder budsjetter, hvis du sitter i en stilling som ikke får budsjetter til å utføre forbedringer eller du ikke får noe slags handlerom, ja da er det på tide å finne seg noe annet å gjøre. Det er mange spennende muligheter der ute! Sørg for å finne en CEO som er villig til å «walk the talk».

You Might Also Like

No Comments

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.