Artikler Teknologi og digitalisering

Ledelse – en kritisk faktor for fremtiden

6. desember 2017

Det skjer voldsomme endringer i de fleste selskap for tiden, og dette påvirker også ledelse. Mange selskap tenker faktisk helt nytt når de skal ha neste CEO – det er spennende!

Selv har jeg skrevet to innlegg som langt på vei berører ledelse; «Digital transformasjon starter med styret», samt «Hvorfor vokser titler som CDO frem?». Jeg har lyst å dra temaet litt videre ettersom ledelse er ekstremt spennende, men samtidig risikosport å debattere – fordi meningene spriker i alle retninger!

Ny type toppledere

Vi lever i en tid hvor utviklingen raser fremover, og selskap i alle typer bransjer går gjennom et vell av endringer. Raske omstillinger er krevende både for kunder og ansatte – og kanskje endrer det også behovet for kompetanse blant toppledere? Ja, jeg tror det!

Animert forretningskvinne som multitasker.

Hvilke egenskaper har fremtidens leder etter din mening?

Dra folk i samme retning

En CEO må ha evne til å forstå ny teknologi, ikke minst være ivrig etter å lære nye, komplekse problemstillinger. For det er uten tvil viktig å forstå hvordan teknologi kan skape nye muligheter ikke bare i dag, men også fremover. En CEO må kunne ta smarte og raske beslutninger, ha evne til å snu prosesser og prosjekter som ikke fungerer som planlagt, forstå hvordan ansatte fungerer i endringsprosesser, lede omstillinger, ha evne til å inspirere og skape driv, ha evne til å forstå markedene selskapet opererer i eller skal inn i (for disse er sannsynligvis også under endring). Kundereisen og ansattreisen er rett og slett sentrale stikkord. Det å kunne dra folk i samme retning, ha kapasitet til å håndtere mange ulike personligheter og meninger er helt essensielt!

Raskere tempo

Ingenting av det jeg skriver her er revolusjonerende skills for en CEO. Likevel er kanskje sammensetningene litt annerledes, ikke minst tempoet. Det er selvsagt mange andre enn øverste leder som trenger disse egenskapene. Det skal også sies at veldig mange selskaper HAR slike ledere!

Er størrelsen viktig?

Et element som spiller inn i en slik diskusjon er størrelsen på selskapet. Jeg har tenkt en del på at det åpenbart er stor forskjell på hvilken CEO en virksomhet som Statoil trenger kontra et mindre selskap eller et start up. Men er det egentlig det?

Drar på mye gammelt

Er det ikke minst like viktig å være rask og smidig for et stort selskap som for et lite? Er det ikke de store, tunge, konservative selskapene (jeg ser på de som store tankskip som forsøker å snu) som har størst behov for å få opp farten og få fortgang i trege prosesser? De store selskapene drasser på mye «gammelt» som helst burde vært fornyet i går, i motsetning til en start-up som på mange måter kan begynne med blanke ark.

Hvem er pådriverne?

At en CEO evner å forstå hvordan mennesker fungerer under endring er helt vesentlig, ikke minst det å bygge kultur – for i noen selskap må den justeres kraftig. Selv om ansatte nå klarer å omstille seg raskere sammenlignet med noen år tilbake, så er det endringsprosessene som er vanskelige – ikke nødvendigvis teknologien. Hvis ikke den øverste leder evner å være pådriver her, så er det rimelig åpenbart at endringene vil ta tid.

Hva er dine tanker om fremtidens leder?


Relevante saker

Store endringer i beslutningsprosesser

Digital transformasjon starter med styret

Hvorfor vokser titler som CDO frem?

Hvordan er din ansattopplevelse?

You Might Also Like

No Comments

Legg inn en kommentar