Generelt Reise

Digital business i Boden

29. november 2016

Vil du holde et innlegg om digitalisering for Boden Business Park, spør min svenske venninne Maria. Ja, hvorfor ikke!

Boden er med sine 28.000 innbyggere en relativt liten by i Nord-Sverige, men ikke langt unna finner du Luleå kommune som har rundt 76.000 innbyggere – og til sammen blir disse steder et viktig bidrag for hva som skjer i Norrbotten. Jeg er selv fra Harstad med i underkant av 25.000 innbyggere, så jeg kjenner meg hjemme i mindre landskap. Spørsmålet var om de ville skjønne dialekten min? 🙂

Yvonne

Boden Business Park har et konsept de kaller Lunchsnack, og 18. november holdt jeg et innlegg om digitalisering. (Foto: Maria Lindgren)

Som du skjønner har jeg en venninne som bor og jobber i Boden. Kort fortalt, vi møttes på journalistutdanningen i Bodø for skrekkelig lenge siden, og ble ekstremt gode venninner da vi etter endt utdanning flyttet til Oslo. Jeg var lenge deppa da hun etter noen år bestemte seg for å flytte hjem til Boden i Sverige, samtidig unnet jeg henne selvsagt å komme nærmere familien. Det er 12 år siden hun flyttet, og i september fikk jeg endelig bestilt den billetten som vi har snakket om i så mange år!

Yvonne snakker og forklarer

Snakker og forklarer med antibiotika innabords (jeg fikk dessverre bihulebetennelse like før jeg dro). (Foto: Maria Lindgren)

Boden Business Park har et smart konsept de kaller «Lunchsnack». En fredag i måneden har de seminar etterfulgt av lunsj hvor det gjennomsnittlig kommer alt fra 30-50 mennesker. Det passet seg slik at turen min til Maria klaffet på samme uken som Lunchsnack, så jeg fikk forespørsel om å snakke om digitalisering. Min kontakt i Boden Business Park som også heter også Maria (tross alt verdens mest brukte jentenavn :D), og hun hadde lest en av mine bloggposter på LinkedIn (og personlige blogg), så hun ville innlegget skulle være vinket på digitalisering og ledelse. Presentasjonen var forberedt på engelsk fordi jeg ble fortalt at svensker ikke forstår nordnorsk, men det gjør de faktisk 🙂

Flyfoto et sted i Nord-Sverige.

Mobilbilde fra flyet, og jeg har strammet opp fargene litt i photoshop 🙂

Jeg skal ikke skrive mye om digitalisering nå. Det er et veldig omfattende tema, spesielt når du snakker til nærmere 50 deltakere som er spredt innenfor alt av bransjer, i alt fra enkeltmannsforetak til statsforvaltning. Det var en spennende utfordring, og en engasjert og fin gjeng. Det er ingen som har et fasitsvar på hvordan du kan «digitalisere» din bedrift, og det er en grunn til at det er konferanser over flere dager med digitalisering som tema. Det er et sug i markedet etter å lære. Etter å ha jobbet med dette noen år så er det etter min mening noen fellesnevnere som går igjen uansett hva du jobber med – om du er på et grunnivå. Her er noen smakebiter.

Forbrukeren/ kunden/ den potensielle kunden har endret seg veldig de siste årene. De forventer generelt MYE mer enn for 10-15 år siden. Uansett om du jobber i Business to Business eller Business to Consumer så handler det om at du skal betjene en eller flere personer. Forbrukeren forventer at bedrifter er på digitale flater og at de har orden på sine flater – slik at de enkelt finner hva de skal ha. Alle forventer en god kundeopplevelse. Om du skal selge kinobilletter, flybilletter eller et komplisert IT-produkt, så forventer brukeren at de finner det de er på jakt etter og at du svarer om de trenger hjelp. Hvis du ikke håndterer dette finner de andre som gjør det.

Å automatisere prosesser er smart på alle mulige måter. Ikke bare frigjør det ressurser, men det gjør også brukerne mer selvstendige. Tenk på alle selvbetjeningsløsninger som er bygget opp de siste årene. Du kunne neppe tenkt deg å gå til en skranke for å betale en regning, eller gå til skranken i NAV om du skal i barselpermisjon. Hvor ofte bruker du ordet «skranke» lenger (overrasker meg ikke om det er et utdøende ord…)? Jeg tror ALLE virksomheter har prosesser eller funksjoner som kan automatiseres.

Hvordan få ledelsen til å være i forkant av den rasende utviklingen? De fleste vet at en rekke bransjer er truet om de ikke klarer å omstille seg, men har de tenkt å gjøre noe med det? Det nytter ikke at noen mellomledere har sett lyset så lenge toppledelsen ikke henger med. Styret må derfor sørge for å ansette moderne ledere. Alternativt må noen må jobbe hardt for å øke den digitale modenheten i ledelsen og organisasjon for øvrig, som er en krevende oppgave. Det er mange som sliter med å få til dette.

Den siste problemstillingen er kompetanse. Når ledelsen setter av midler til «digitalisering» gjelder det å ikke sette alle mann til pumpene og gå i gang. I Norden er vi kjent for konsensusledelse, der alle skal slippe til med sine meninger, og beslutninger skal tas på nøytralt grunnlag. Det er x antall eksempler på at digitale prosjekter mislykkes fordi folk med sterke meninger har tatt beslutninger på områder de ikke har kompetanse på, og resultatet bedriften sitter igjen med er mislykket. Det er viktig at mennesker i organisasjonen opparbeider seg denne kompetansen, men det skjer ikke over natta.

You Might Also Like

No Comments

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.