Kosthold Kroppen Trening

Om proteiner og proteinpulver

22. august 2016

Det er en jungel av ulike proteinpulver. Det er en jungel av debatter om proteinpulver. Det er en jungel av informasjon om proteinpulver.

Det blogges mye om disse byggeklossene for musklene som er satt sammen av en rekke aminosyrer. De lærde strides, så det du kan stole best på er kanskje din egen og andres erfaringer. Jeg er absolutt ingen ekspert på ernæring eller anatomi, men jo mer jeg leser og tester ut i praksis – jo mer interessant er det. Jeg har aldri tenkt på at at alle celler i kroppen er avhengige av protein, og at kroppen ikke produserer dette selv. Det er heller ikke noe lager for protein i kroppen, så hvis du har mangelfullt opptak må kroppen ta protein fra musklene. At kroppen kan tære bort sin egen muskelmasse er ikke bare en skummel tanke for en som ønsker å få god effekt ut av vekttrening, men er også et tankekors for folk som vil ned i vekt, som blir syke over lang tid eller som er vegetarianere. Da er det kritisk at du får riktig sammensatt næring.

Yvonne i butikken på Roars gym.

Mange spennende varianter av proteinpulver, eller posjonsposer med nøtter som jeg holder her – i butikken på Roars gym.

Riktig mat til riktig tid
Det som er elementært for deg som ønsker å få mest mulig ut av trening (inkludert meg selv), og som jeg har skrevet litt om før, er å sørge for at kroppen bruker proteinene på riktig måte. Glykogenlagrene er det første som tømmes når vi trener, og det er viktig å fylle dem raskt etter trening. Det beste er å spise karbohydrater som kroppen raskt tar til seg, som glykogenlagrene benytter seg av og omdanner til glykogen. Hvis kroppen ikke får karbohydrater vil den hente PROTEINER som i stedet omdannes til glykogen, og det er synd, for du vil helst at kroppen skal bruke proteinene som byggesteiner for musklene.

Roar Innlagen holder diverse proteinpulver

Roar har både soya- og melkeproteiner. Til venstre er flytende proteiner. Ingenting av dette vil uansett slå mat, sier han.

Mat er det beste
Roar Innlagen, som har fungert som mitt treningsorakel det siste året og som er min hovedkilde i innlegget, er klokkeklar når han sier at ingen proteinpulver slår mat med hensyn til sammensetning av aminosyrer.
– Å spise proteinrik mat er det aller beste, men det begrenser seg hvor mye protein du får i deg ved å spise for eksempel et kjøttstykke. Det er også tidsbesparende å drikke proteinpulver, det er derfor så mange bruker det, sier han.

I butikken finner du litt av hvert, men kanskje litt mer enn JEG har bruk for :-S

I butikken finner du litt av hvert, og litt mer enn JEG har bruk for. Men morro å se hva som er tilgjengelig :-S

Kvalitet og smak
Det er mange norske og internasjonale eksperter innen dette fagfeltet, og det kommer stadig ny forskning. Selv har jeg forsøkt ganske mange varianter av proteinpulver opp gjennom årene, uten å nødvendigvis tenke over hva de har inneholdt. Det siste året har jeg forsøkt å sette meg litt mer inn i dette, mest fordi jeg synes det er interessant. Men det er en sammenheng mellom pris og god smak har jeg funnet ut. Jeg betaler heller litt mer for å få et pulver som er finkornet, har høyere kvalitet og som smaker godt! Jeg spiser en skål overnight oat stort sett hver morgen, og spesielt siden jeg ikke er veldig glad i frokost er det viktig at den kalde havregrøten smaker godt. To av mine favoritter er Gold Standard Whey og Maximize Whey.

Boks med Maximize whey - proteinpulver.

En av mine favoritter. Denne er som fluffy mel og smaker kjempegodt!

Mange varianter
Det stilles ganske strenge krav i Norge, så kvaliteten er bra stort sett uansett hva du velger. Det kan være litt mer fett og sukker i de rimeligste variantene, men det er liten vits å være bekymret for det.

– Det har forsvinnende lite å si for sluttresultatet, sier Roar.

Hvis du nylig har begynt å trene og ønsker tilskudd ved hjelp av proteinpulver anbefaler Roar å starte med et vanlig Whey-konsentrat. Det er rimelig og smaker godt. Dette er et melkeprotein, men riktignok med lite laktose.
– Hvis du ikke tåler melk kan du prøve eggeprotein eller biffprotein, som også smaker godt. Soyaprotein er også en mulighet, de inneholder også alle aminosyrene. Det finnes også fiskeprotein, men det er vanskeligere å få tak i.

Overforbruk
Jeg har lest og hørt flere ganger at en person trenger rundt 1,5-2 gram protein per kilo kroppsmasse. Dette er det eksempelvis mye diskusjon om, og ifølge forskning er det ikke nødvendig med så mye. Tilleggsprodukter med protein er big business, men trenger vi alt som tilbys? Neppe. Jeg leste for øvrig på bloggen til en «kostholdsekspert» at hvis du spiser for mye protein så kan det lagre seg som fett, akkurat som et overforbruk av karbohydrater og fett lagrer seg som fett.

Tegn på overforbruk
Roar nevner også at folk bør være obs på overforbruk av proteiner. Han sier i motsetning til «kostholdseksperten» at overflødig protein skylles ut av kroppen. Uansett hva folk og lærde sier er vel konklusjonen at det er lite smart å spise for MYE proteiner.
– Det er unødvendig å la nyrene og andre organer jobbe for å kvitte seg med overflødige proteiner hvis du kan unngå det. Hvis du trener og kjenner en slags ammoniakklukt av svetten kan det være tegn på at du har spist for mye proteiner, sier Roar. Da har du kanskje blitt litt for glad i proteinene dine! 🙂

Det finnes et hav av informasjon på andre blogger dersom du er interessert i detaljer. Aller best kan du søke opp vitenskapelige artikler á la den jeg lenket til lengre opp i artikkelen. Hvis du har praktiske spørsmål vil helt sikkert Roar kunne svare deg: roar@roarsgym.no

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Karris 22. august 2016 at 20:10

    Fy fader for et utvalg av proteiner:) Må bli med deg på shopping neste gang vi er i Larvik.

  • Reply Yvonne Hansen 10. september 2016 at 19:50

    Hey, jeg så ikke kommentaren før NÅ… Ja, du må bli med!

  • Legg inn en kommentar