Monthly Archives

juli 2016

Kosthold

Bær og kesam – vips – en dessert!

31. juli 2016

Vi er i en årstid som byr på friske bær, og det er mye spennende som kan tilberedes. Personlig synes jeg det enkle er det beste, og jeg kan spise en halv kurv jordbær på et blunk!

Bringebær, blåbær og Kesam.

Bringebær, blåbær og Kesam med bringebærsmak – blir en superenkel, sunn og god dessert.

Jeg forsøker til dels å styre unna meieriprodukter fordi jeg er litt FOR glad i spesielt oster og yoghurter. Men nå som det har kommet en rekke varianter av Kesam har jeg måttet teste noen av dem, og sammen med bær og frø eller nøtter er dette en superenkel og sunn dessert – eller et snackmåltid.

Kesam med lime er fortsatt en av mine favoritter, men her om dagen prøvde jeg friske bringebær med bringebær-Kesam, litt Chia-frø og gresskarfrø – og det var absolutt snadder. Men kanskje litt vel mye bringebær-smak. Så jeg bestemte meg for å prøve Kesam med jordbær og rabarbra, litt blåbær og kiwi. Ikke verst det heller!

Dessert i en skål.

Enkel og god dessert, både for voksne og barn.

Skål med Kesam, blåbær og kiwi.

Kesam med smak av jordbær og rabarbra, sammen med blåbær og kiwi.

Ingredienser - Kesam, blåbær og kiwi.

Kesam, blåbær og kiwi – og du kan raskt lage en liten dessert.

Jeg googlet raskt for å se hva som er skrevet om Kesam, og ernæringseksperter understreker at de magrere typene inneholder noe tilsatt sukker – i motsetning til original kesam som ikke inneholder sukker. Som ellers er det mengden du spiser som avgjør om dette vil være sunt eller ikke. For mye av dette vil sannsynligvis ikke vært å anbefale, det er vel sunn fornuft. Men hvis du er en hund etter desserter tenker jeg det er bedre å unne seg litt Kesam og bær, kontra iskrem eller andre kaloritunge desserter.

På mange måter smaker det ikke veldig annerledes enn yoghurt, og strengt tatt ville sikkert Skyr vært et sunnere alternativ. Take your pick…

Fortsatt god sommer 🙂

Forskjell på innholdet i Kesam (sak i Side2.no)

Hvor sunt er egentlig Kesam (sak fra KK)

Dessert du kan spise hver dag (sak fra KK)

Generelt

Ferie, forventninger og feller

8. juli 2016

Juhu – det er sommer og ferietid! Dette er noe jeg gleder meg til gjennom hele året – det skal nytes! Men vent nå litt…

Ferien byr på et par potensielle feller. Først og fremst stilles det skyhøye forventninger til alt positivt som skal klemmes inn i løpet av ferien, og en typisk sak som kommer i media etter sommeren er intervju med psykologer eller familieterapeuter som forteller hvor vanskelig det er å innfri alle disse forventningene.

Yvonne H. - sittende

Ferie er herlig, selv om man kommer tett på hverandre. (Foto: Katrine Lunke)

Det er stress og jag i hverdagen, og familiene som henger i stroppen gjennom året ser frem til spesielt sommerferien hvor de endelig skal få tid til å pleie seg selv og forholdet. Man ser frem til ferien som lyset i tunellen – som ikke alltid blir ferieidyll. Man er sammen HELE døgnet og kommer litt for tett på hverandre, ungene krangler og maser og forventningene til å styrke forholdet snus til det motsatte. Det er visstnok også grunnen til at mange par takker for seg, og splitter opp på høsten.

En deprimerende start på et innlegg, … men fakta. Selv hadde jeg store forventninger for to år siden da vi hadde leid en leilighet på Gran Canaria. Mini var 2 år og fortsatt i en alder hvor unger nærmest prøver å ta livet av seg selv. Han klatret overalt, tippet varme kaffekopper og var rett og slett i en krevende alder. Vi kjente ingen andre på stedet, så det var stort sett to voksne og en to-åring som var sammen døgnet rundt. Etter en uke tenkte jeg i mitt stille sinn, «to uker til i denne leiligheten – for et mareritt!». Jeg klarte heldigvis å omstille hjerne min til å tenke positivt, og ferien ble toppers.

Så da er spørsmålet – hva skal til for at alle skal få en fin ferie?

For at forventninger skal bli ivaretatt bør man snakke sammen i forkant av feriestart. Noen ønsker å benytte tiden til å teste spennende mat, gjerne på eksotiske restauranter. Andre ønsker å sjekke ut flest mulig severdigheter, ligge mest mulig på stranda eller holde seg ved bassenget. Noen får mark av å ligge i ro lenge, noen kan ligge i sola dagen lang, noen hater å få kroppen full av sand og andre hater severdigheter. Den enkleste løsningen er vel at partene forsøker å være raus, slik at alle får gjøre noe av det de setter mest pris på. Elsker samboeren strandlivet mens du selv ikke trives med sand mellom tærne, ja så får dere vel finne et kompromiss?

For min egen del har jeg lyst å trene når jeg endelig har tid til det. Jeg er ikke mer kresen enn at det kan skje på forskjellige tider av døgnet, bare ikke for sent for da har jeg lite energi. Hvis treningen stadig vekk må forsakes blir jeg rett og slett sur som en sopp. Ellers vil jeg gjerne se i butikker hvis muligheten byr seg. Konklusjonen er at hvis jeg får trene og shoppe innimellom så er jeg stort sett blid som en lerke, og er villig til å være raus med de rundt meg.

Den andre «fellen», som det er mange ulike meninger om, er mobilen. Hvor tilgjengelig lar du deg selv være? For noen er det digitale en stor del av opplevelsen, og det sjekkes behørig inn, knipses bilder som legges ut både her og der. Husk hva Cecilie Ystenes snakket om i mitt forrige innlegg – negativt stress. Hvis du stadig vekk sjekker mailer og blir stresset av det på ferie bør du kanskje legge bort telefonen. Hvis du bruker mobilen til å skaffe deg positiv energi så synes jeg du skal bruke den nøyaktig som du vil. Sjekk inn, del og lik når det skjer noe spennende. Men sørg for å være til stede med familien din, og ikke gå i fella hvor du lever gjennom en kameralinse – hvis du skjønner hva jeg mener 😉 Med disse ord ønsker deg en riktig god sommer 🙂 Og gratulerer med dagen til fattern som har bursdag i dag 🙂