Artikler Kroppen

En RAW mental trener

28. juni 2016

– Vi er i en tid hvor det blir mer arbeid på færre folk. Vi jobber til alle døgnets tider og vi må stadig ta raskere beslutninger. Flere kommer til å møte veggen, sier Cecilie Ystenes med klart blikk. Hun er en av Norges mest profilerte mental trenere.

Cecilie har akkurat et slikt blikk jeg forventer av en mental trener, klart og bestemt. Og det er et nødvendig onde når du er mentaltrener, for tilbakemeldingene skal være direkte. Hun er opptatt av samfunnsproblemet jeg beskrev innledningsvis.

Cecilie Ystenes, profilert mental trener. Med te-kopp i hånda.

Jeg møtte Cecilie Ystenes over en kopp te på Lysaker brygge. Dette er riktignok et studiobilde. Foto: RAW Trening.

– Vi får i dag åtte ganger mer stimuli enn på 80-tallet. Viljestyrken, eller stamina som det også kalles, slites ut. Jeg mener det bør være fokus på mental trening tidlig i skolesystemet slik at omstillinger ikke får ta kontroll over hjernen. Det er veldig mange flater med mye informasjon som de unge må forholde seg til, og det gjør at mange blir mer slitne. Det er negativt stress, forteller hun.

VG-spaltist
Hvis du leser VG har du garantert sett Cecilie før. Hun er spaltist der, og har skrevet utallige råd om hvordan du kan tune inn hjernen for å prestere bedre – alt fra om du er hjemmeværende husmor eller en toppidrettsutøver. Hun er til daglig partner i RAW Trening, hvor du finner både mental trenere og personlige trenere. Ikke minst driver de med opplæring og sertifisering av mental trenere.

Jeg har ikke mye erfaring med området, foruten å ha lest boken «Bli best med mental trening» av Erik Bertrand Larssen. Jeg så også et par episoder av «Bertrands metode» på TV3, og selv om jeg liker fine klokker og biler – så ble programmet litt for materialistisk etter min smak.

Ikke redd for å feile
Det som er kult er at Cecilie har vokst opp i Nord-Norge med nordnorske foreldre. Og selv om hun senere flyttet med familien til Kongsvinger fordi faren spilte fotball i tippeligaen, og har klingende østlandsdialekt, så skimter jeg en hardbarket nordlending! Hun har fått støtte fra familien uansett hva hun har gjort.
– Det har resultert i at jeg har turt å gjøre ting jeg ikke kan, for jeg har ikke vært redd for å feile, sier hun.

Cecilie Ystenes - studiobilde. Foto: RAW Trening.

Cecilie Ystenes – bestemte seg i ung alder for å bli mental trener.

Ble tidlig krøket
Fra barnsben hang hun mye i herregarderobene sammen med faren som var keeper.
– Trening og prestasjoner ble ofte diskutert ved middagsbordet, gjerne hvorfor noen fikk mye ut av trening mens andre presterte mindre. Faren min jobbet senere i bank, og han trakk mange av de samme teknikkene inn i forretningslivet. Så jeg skjønte tidlig hvor mye den mentale delen påvirker prestasjon, og da jeg var ferdig med videregående visste jeg at det var psykologi jeg ville studere, sier Cecilie.

Så hva er egentlig mentaltrening?

– Mental trening er basert på idrettspsykologi, prestasjonspsykologi og kognitiv psykologi. De fleste kjenner seg selv veldig godt, så det handler om å lære seg et sett med verktøy – å være tydelig og konkret for nå sine mål.  Det er mye forskning knyttet til dette, så vi vet for eksempel at visualisering funker, forteller Cecilie.

Å snakke seg ned
Selv om mental trening er mye brukt innen idrett så er det en økende interesse innen næringslivet.
– Vi opplever stor etterspørsel etter foredrag, workshops, ren ledertrening, debriefing og ledergrupper som ønsker støtte. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel en til en møter hvor lederne møter en person som utfordrer litt.
– Mange er generelt redde for å feile og snakker ofte seg selv ned. Og menn er like flinke her som jenter. Det er bare at vi jenter prater mer om det, sier hun og ler.

Prøvetime
Hvis du lurer på hvordan du kan skaffe deg en mental trener så finnes det mange muligheter. På RAW Trening hvor Cecilie holder til, får du en gratis prøvetime hvor du som person kartlegges – i form av dine styrker, dine svakheter og dine mål. Det er ønskelig å sjekke kjemi mellom kunden og mental treneren, ikke minst finne et passende opplegg for den enkelte. Etter prøvetimen sendes et forslag på mail, om hvilket opplegg du bør følge, hvor mange timer som anbefales, til hvilken pris og så videre.
– For noen passer det med timer på 50 minutter, mens for andre setter vi opp to timer av gangen. Det er viktig å finne en støttespiller man fungerer godt med. Her tilpasser vi oss kunden så langt som mulig, sier Cecilie.

Dette virker spennende, og selv kunne jeg godt tenkt meg noen runder med pepping. Tja, noe å tenke på… 🙂

You Might Also Like

No Comments

Legg inn en kommentar