Monthly Archives

januar 2016

Kosthold

Dirty eller clean matstil?

26. januar 2016

Såkalt clean eating gir assosiasjoner til økologisk mat, ikke-prosesserte produkter og kortreist mat. Hvor rent eller skittent spiser du?

På Instagram finner du nærmere 30 millioner poster som er tagget med #eatclean, og du finner sikkert like mange på Twitter. Det er uten tvil et populært tema. Tanken med å spise rent er å velge mat som er så naturlig som mulig. Et stykke rent kjøtt er å foretrekke foran pølser, kjøttdeig, karbonader eller annet kjøtt som er behandlet. Det samme gjelder for fisk, hvor ren fisk er å foretrekke foran Kapteinens fylte Rødspette eller fiskepinner. Sistnevnte er som dere vet såkalt prosessert mat, som i de fleste tilfeller er tilsatt mange ingredienser som ikke nødvendigvis er bra for deg.

Fisk og grønnsaker på hvit bakgrunn

Eksempel på ren og ubehandlet mat. Men er grønnsakene økologiske eller sprøytebehandlet?

Eating clean er ikke en diett, men en livsstil hvor måltid etter måltid fører deg i riktig retning. For å leve dette konseptet fullt ut bør du velge organisk mat, noe som selvsagt kan bli dyrt i lengden. Jeg har vært innom diverse nettsteder som spesialiserer seg på området, og av organisk mat anbefales det å prioritere kjøtt, egg, melk og frukt og grønt hvis du ikke ønsker å blakke deg totalt på maten.

Det anbefales å holde seg unna produkter med høyt innhold av transfettsyre, mat som er frityrstekt eller stekt – samt mat som inneholder mye sukker. Videre er konserveringsmiddel, fargetilsetninger, giftige bindemiddel, emulgeringsmiddel og midler som erstatter fett naturligvis ikke bra. Det er ganske ekkelt å tenke på alt man fører i seg av uhumskheter, ikke minst hva man forer ungene sine med. Om du ikke allerede gjør det, så let etter nøkkelhullmerking og se på næringsinnhold når du handler. Noen matvarer burde nok vært merket med innhold fremfor næringsinnhold.

yvonne sittende i stol

Å etterstrebe #cleaneating er krevende. Jeg prøver stadig vekk 🙂

Jeg er på ingen måte fanatisk rundt det å spise rent, men jeg har blitt mer oppmerksom på hva jeg skal velge å spise – for eksempel lunsjen i kantina, lunsjbuffeen på en konferanse eller i butikken. Sist jeg snakket med Roar om kosthold nevnte jeg at vi spiser litt for mye karbonadedeig i ukedagene. Han tipset om noe jeg ennå ikke har testet ut, nemlig å få kvernet opp rent kjøtt. Dette får man gjort i de fleste delikatessedisker, men det er sikkert flere enn meg som ikke har tenkt på det som en mulighet. Det blir gjerne litt dyrere, men er det ikke greit å investere i helsa?

Ellers forsøker jeg å velge rent kjøtt eller fisk så ofte jeg kan, men jeg kan uten tvil bli mer bevisst på økologisk og kortreist mat. Det har stått mye i avisene om mat som ikke er bra for deg, vi ser Hellstrøm snakke om det på TV og personer som Berit Norstrand har fått mye oppmerksomhet med sine kokebøker som fokuserer på å lage ren og naturlig mat.

Jeg synes det er bra folk får mer kunnskap om dette, samtidig kan man bli stresset over alt man IKKE bør spise. Hvis du forsøker å få i deg proteiner ved hjelp av kjøttpålegg, så er det meste av dette faktisk prosessert. Så det er ikke lurt å spise for mye skinke eller hamburgerrygg. Og vi har ikke godt av for mye rødt kjøtt heller, så det blir mye kylling. Jeg begynner nesten å bli lei kyllingfilet i forskjellige former. Men kort sagt er vel de fleste enige i at så lenge folk ikke spiser overdrevet mye skinke, oksekjøtt eller hva du måtte foretrekke – så går det vel bra.
Ha en fin uke folkens 🙂

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/clean-eating-recipes
http://www.cleaneatingmag.com/blog/
http://iform.nu/sunn-mat/ren-mat-spis-naturlig-med-8-byttehandler

 

Generelt

Snapshots av vinteren

20. januar 2016

Jeg fartet rundt i nærområdet for å ta litt bilder en dag etter jobb. Det var flott lys, og jeg ble rett og slett inspirert av snøen som hadde frosset seg fast på busker, greiner og hekker. Liker meg best med sand og krystallklart vann mellom beina, men må innrømme at det er fantastisk med snø. I desember var jeg på en jobbreise til Canada hvor jeg møtte en kollega fra Sør-Afrika som aldri hadde sett snø før. Hun hadde SÅ lyst at det skulle komme snø under oppholdet, men alt hun fikk var regn. Håper virkelig hun får oppleve snøen et annet sted, for dette er herlig 🙂

Snøbelagt på Gullhaug, Bærums Verk.

Flott lys…

Snøbelagt tre.

Det vises ikke, men treet er pyntet med fullt av små lys.

Hekk på Gullhaug, Bærums Verk.

Snøen har frosset seg fast i trær, hekker og kratt.

Kontrast mellom klar himmel og snødekket hekk.

Enda et snøbilde uten et menneske i sikte.

Trær og kratt dekket av snø med sol i bakgrunnen.

Sola kan så vidt skimtes i bakgrunnen.

Snødekket ugress i grøftekant.Selv ugresset i grøftekantene ser flott ut når de dekkes av snø.

Kosthold Trening

Om fremskritt og kryptonitt

11. januar 2016

Da er uka og ikke minst året godt i gang – og jeg kan heldigvis si det samme om treningen. Jeg har bestemt meg for å fokusere på progresjon, og hvordan jeg skal bekjempe mitt kryptonitt.

Undertegnede på en takterasse i Oslo.

Jeg har fokus på progresjon og kryptonitt.

Jeg hadde en samtale med Roar for et par uker siden om progresjon.

– Man må utfordre seg selv, og finne sine egne grenser for å få fremskritt. Du må tørre å presse deg litt. Men pass på å ikke jukse vektene opp. Intensiteten i treninga er det viktigste, for uten dette får du ikke progresjon. Det kan skje på flere måter. At du øker på med vekter, at du korter ned på tiden mellom settene, at du øker antall repetisjoner. Noen ganger er man trøtt og sliten, og da er det greit å øke antall repetisjoner i stedet for å øke vekter, sier han.

Det han sier er ikke rocket science, men greit å ha dette i bakhodet – og skaffe seg en oversikt over hvilken retning treningen tar.

Jeg husker vi på videregående ble oppfordret til å skrive treningsdagbok, noe jeg den gang fnøs av. Nå har jeg krøpet til korset og anskaffet meg en bok av papir. Jeg synes det er litt deilig å av og til sysle med noe som ikke er digitalt. Så da kan jeg notere med penn, og til og med lage mine egne små hjerter, smilemunner og sinte fjes.

Målene rundt trening startet for min del i høst, så jeg tenker lite på nyttårsforsett – for jeg har ingen. Hvis jeg måtte hostet opp noe ville det vært noe så generelt som Girl Power! Å sette seg nyttårsforsett er en fin ting, men jeg tror jeg fallhøyden er stor. Kanskje folk like gjerne burde begynne et nytt og bedre liv 1. mars som 1. januar. Eller onsdag 20. april. Det viktigste er egentlig ikke datoen, men hva du er mentalt forberedt på. Selv bestemte jeg meg midt i sommerferien for at det måtte skje noe nytt. Jeg ville ta bedre grep om kostholdet og ikke minst få bedre dreis på treninga.

Så hva mener jeg med kryptonitt?

Jo, alle har ett eller flere svake punkter. Potetgull og smågodt er mitt kryptonitt! Hvis jeg får tilgang på dette er sjansen for at jeg spiser det stor. Jeg bør helst ikke ha dette i hus – for jeg har en tendens til å snoke rundt i skapene på kveldstid. Jeg har lest at dette suget på kveldstid ofte kommer av at man ikke har spist nok i løpet av dagen. Jeg er ikke så interessert i kaker, kjeks eller brus. Men gummigodt med masse e-stoffer og potetgull synes jeg utrolig nok er snadder. Jeg spiser ikke store mengder av det, men da blir det liggende i skapet – og jeg kunne fint småspist av det hver kveld. Så det lønner seg å kjøpe mindre mengder – som kun varer lørdag. Jeg har også bestemt meg for at det er helt uaktuelt å jakte rundt i skapene, og tar meg heller litt havregryn eller en frukt hvis jeg blir sulten.

En slags sukkertøy-hjerter

Dette er ikke favoritt-godteri, men de ser jo veldig innbydende ut.

Ellers har jeg flere spennende saker på gang for bloggen – både om biler og et intervju med en spennende dame. Ha en fin uke!

Trening

Ikke tren på deg sidepølser

5. januar 2016

Mange er glade i å trene magemusklene, og det er sikkert stor stas å se kulene markere seg. Men det som er verdt å tenke på, spesielt for jenter, er at magemusklene og sidene av magen vokser utover når de belastes hardt. I verste fall trener du på deg en liten pølse rundt midjene.

 

hjemmetrening-magemuskler-768px

Jeg tok noen rotasjons-øvelser med vaskekosten før jeg dro på trening i går. Fullt mulig å knuse fettceller hjemme også!

Jeg hadde nylig en samtale med Roar Innlagen om nettopp trening av magemusklene, og han forklarte at han bevisst har satt opp veldig enkle mageøvelser på treningsprogrammet mitt. Hver gang jeg trener skal jeg ta 15 x 3 situps og 50 x 3 rotasjoner med stokk. Tanken bak å rotere med stokk er at du knuser fettcellene rundt midjen slik at du blir smalere. Kanskje Roar øyner en fare for at jeg anlegger meg en skikkelig knallhard bilring rundt midja – lol!

Selv om alle er født med samme utgangspunkt, så er som kjent kropper ganske forskjellige. Men ifølge Roar får magemusklene mye trening med veldig mange andre øvelser, og han mener det strengt tatt er unødvendig å kjøre egene treningsøkter for denne muskelgruppen. De fleste har flotte magemuskler, men de er kanskje kamuflert av litt fett. Så spiser og trener du riktig så vil fettet forsvinne fra magen, og de flotte rutene vil blottlegge seg.

Jeg er så heldig at jeg kan trene to steder <3 På Spenst i Lommedalen i ukedagene og ved Roars Gym i helgene. Da jeg var på trening i Lommedalen i går snakket jeg med Curtis, en usannsynlig flink instruktør som jeg håper å skrive om ved en senere anledning!

Uansett, jeg snakket i går med Curtis om nettopp magemuskler. Han understreket at folk burde være oppmerksomme på at for voldsom belastning av vekter for å trene sidemusklene i noen tilfeller har ført til skiveutglidning i ryggen. Så i verste fall kan du trene på deg et prolaps i tillegg til sidepølser. MEN – det er 2016 nå, og nye muligheter – så ingen grunn til å være pessimistisk. Tren og vær glad, og ikke minst – godt nytt år 🙂