Artikler Bil og motor

Grå men ingen Gråtass

12. november 2015

Liten, grå, sporty sak som nesten ikke lager lyd. Vi snakker om den populære plug-in hybriden fra Audi, A3 e-tron.

Det er mange fordeler ved å kjøpe plug-in hybrid. Er du flink til å lade vil du spare betydelig med drivstoff-kostnader i den daglige bruken. Du får en bil med ny og dyr teknologi, som mange mener er fremtidens form for bil. Uten rekkevidde-angst. Startprisen for bilen som er beskrevet her starter fra 350.000 kroner, mens en bil med 150hk dieselmotor og automat koster fra kr 373.000 kroner. Men da får du ikke den elektriske muligheten på kjøpet.

– I Tyskland koster denne bilen faktisk mer enn en Audi S3, som i Norge starter på 760.000 kroner. Men i Norge er vi tidlig ute med insentiv-ordninger for biler som gir lave utslipp. Dermed får folk mye bil for pengene, sier Christian Holter, markedssjef for Audi ved Møller Bil Asker og Bærum på Slependen.

Rekkevidde

Alle seriøse bilmerker har moderne teknologi i dag, og de jobber for fullt i laboratoriene sine for å være et hestehode foran konkurrenter. Så hva er så spesielt med en plug-in hybrid kontra en vanlig hybrid? En normal hybrid-bil har ingen ledning som plugges inn for å lade, men lader i stedet mens de kjører.

– Fordelen med en plug-in hybrid er at batteripakken er mye større, og rekkevidden blir betydelig bedre fordi du kan kjøre opptil 50 km av gangen – og i vesentlige høyere hastigheter enn en vanlig hybrid, sier Holter.

Truls Hansen, selger ved Møller på Billingstad.

Bildetekst: Truls Hansen, selger ved Møller Bil Asker og Bærum viser teknikken.

App

Denne bilen er som nevnt utstyrt med mye teknologi, og du får blant annet en app som gir deg oversikt over bilens data som forbruk og status – og du kan ikke minst fjernstyre klimaregulering og lading.

– Nå som vi nærmer oss vinteren så har du blant annet mulighet for å defroste ruta på bilen fra kjøkkenbenken, så fremt den er koblet til strøm, sier Holter.

Flott interiør, med sporty ratt og

Bildetekst: Flott interiør, med sporty ratt og lekkert design. Som alle andre hybrid- og elbiler har også denne automatgir.

Planlegg

Det tar bare to timer å lade fra helt tom til helt full, og det koster rundt sju kroner å lade fra tom til full. Det samme i bensin ville kostet rundt 50 kroner, så det er litt å spare, forteller Holter.

Det krever riktignok litt forberedelse om du ønsker en plug-in hybrid. Selv om du kan bruke 10 amper stikkontakt så bør du ha en god plan for lading. Videre krever en slik bil hyppigere service fordi oljen må skiftes oftere enn på andre biler.

You Might Also Like

No Comments

Legg inn en kommentar